De automobilist zoekt balans

Raymond Hoogendoorn deed onderzoek met proefpersonen in een rijsimulator. Ze moesten wegwezen voor een naderende overstroming of langs een ongeluk dat op de andere weghelft was gebeurd.|beeld TU Delft Wetenschap
Raymond Hoogendoorn deed onderzoek met proefpersonen in een rijsimulator. Ze moesten wegwezen voor een naderende overstroming of langs een ongeluk dat op de andere weghelft was gebeurd.|beeld TU Delft

Files ontstaan vaak als automobilisten plotseling afremmen, dat is bekend. De kijkersfile bij een ongeluk is berucht. Maar hoe gaat dat precies? Raymond Hoogendoorn onderzocht het effect van bijzondere omstandigheden op het rijgedrag. Hij promoveert komende donderdag aan de Technische Universiteit Delft. Veel informatieborden langs de weg en steeds meer technische snufjes in de auto het is misschien allemaal toch niet zo handig.

Raymond Hoogendoorn is van 1969. Nu promoveert hij pas. Hoezo? Hij heeft eerst en dat al na veel carrièrewisselingen psychologie gestudeerd. Zijn scriptie ging over de invloed van emoties op rijgedrag. In die richting is hij verder gespecialiseerd. Hoe kwam hij bij het onderwerp voor zijn proefschrift? In 2005 moest iedereen de stad New Orleans uit vanwege de orkaan Katrina. Stel dat in Nederland de Flevopolder onder water dreigt te lopen, en Almere moet geëvacueerd worden. Reken maar niet dat iedereen in zon panieksituatie netjes rustig de stad uit rijdt. Rondom New Orleans sto …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?