Chinees medicijn velt parasiet

De plant waaruit Chang Shan wordt gewonnen, naast een model van het enzym dat door het halofuginon-molecuul (de gekleurde draadstructuur) wordt geblokkeerd. | beeld Image courtesy of the Schimmel lab Wetenschap

LA JOLLA - Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt hoe een traditioneel Chinees medicijn werkt.

Chang Shan wordt al meer dan duizend jaar gebruikt bij de behandeling van malaria. Het werkzame ingrediënt van dit kruidenmedicijn is bekend, een stof met de naam halofuginon. De Amerikanen hebben de moleculaire structuur van deze stof achterhaald. Ze ontdekten dat het middel de werking van een belangrijk enzym van de malariaparasiet blokkeert. Het geblokkeerde enzym komt ook voor bij mensen, en halofuginon is al getest als middel tegen bepaalde vormen van kanker. Nu het werkingsmechanisme in zo veel details bekend is, hopen de onderzoekers dat ze de effectiviteit tegen malaria, kanker …

Elke dag onze nieuwsbrief?