Australische katten zijn Europeanen

In een groot deel van Australië leven wilde katten. Die zijn ooit op het continent geïntroduceerd, maar er zijn twee theorieën over hoe dat is gegaan. Volgens de ene theorie zijn de katten met de eerste Europese kolonisten meegekomen, ergens vanaf de achttiende eeuw. De andere theorie is dat vissers uit Maleisië de katten hebben geïntroduceerd tijdens expedities naar het noorden van Australië, ergens in de zeventiende eeuw. Om uit te zoeken welke theorie juist is, hebben Duitse biologen het DNA van 266 wilde katten uit Australië onderzocht om hun afstamming in kaart te brengen. Het resultaat, dat is verschenen in het tijdschrift BMC Evolutionary Biology, laat zien dat de katten naar alle waarschijnlijkheid in de negentiende eeuw vanuit Europa zijn gekomen. In het DNA van de onderzochte katten zijn wel sporen van Aziatische katten te vinden, maar dat komt vermoedelijk door een latere introductie van katten uit die regio. In Australië zijn verschillende diersoorten door kolonisten geïntroduceerd, waaronder roofdieren als de kat en de vos. Die bedreigen nu tal van inheemse diersoorten. Om een goed beeld te krijgen van de gevolgen van de introductie van de nieuwe dieren, is het belangrijk te weten wanneer ze precies in Australië zijn gearriveerd. < Wetenschap
In een groot deel van Australië leven wilde katten. Die zijn ooit op het continent geïntroduceerd, maar er zijn twee theorieën over hoe dat is gegaan. Volgens de ene theorie zijn de katten met de eerste Europese kolonisten meegekomen, ergens vanaf de achttiende eeuw. De andere theorie is dat vissers uit Maleisië de katten hebben geïntroduceerd tijdens expedities naar het noorden van Australië, ergens in de zeventiende eeuw. Om uit te zoeken welke theorie juist is, hebben Duitse biologen het DNA van 266 wilde katten uit Australië onderzocht om hun afstamming in kaart te brengen. Het resultaat, dat is verschenen in het tijdschrift BMC Evolutionary Biology, laat zien dat de katten naar alle waarschijnlijkheid in de negentiende eeuw vanuit Europa zijn gekomen. In het DNA van de onderzochte katten zijn wel sporen van Aziatische katten te vinden, maar dat komt vermoedelijk door een latere introductie van katten uit die regio. In Australië zijn verschillende diersoorten door kolonisten geïntroduceerd, waaronder roofdieren als de kat en de vos. Die bedreigen nu tal van inheemse diersoorten. Om een goed beeld te krijgen van de gevolgen van de introductie van de nieuwe dieren, is het belangrijk te weten wanneer ze precies in Australië zijn gearriveerd. < | beeld Katrin Koch
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Dit is 100% van het artikel.

Meer lezen?