Gevoeligheid rond Twentse luchthaven
ENSCHEDE - Beter bereikbaar. Dat klinkt goed en bijna elke provinciale politicus kan zich erin vinden. In Overijssel speelt echter een kwestie met gevoelige kantjes: de mogelijke doorstart van het militaire vliegveld Twente als burgerluchthaven. Sommige ondernemers en politici dromen al van een aardig vliegveld in aanvulling op de innovatie-economie, waarop Twente - met de nabijheid van de Universiteit - op wil inzetten. Anderen temperen de verwachtingen en wijzen op de wankele economische basis.
,,Wij zijn tegen een doorstart, zegt lijsttrekker Marjan van der Bent van de Overijsselse ChristenUnie. Ze weet dat het een gevoelig dossier is. ,,Zeker in Twente leeft dit onderwerp zeer. Onze Enschedese raadsfractie denkt er ook anders over. Maar wij willen duidelijk zijn, zegt ze, verwijzend naar PvdA en CDA die volgens Van der Bent vage standpunten innemen. De lijsttrekker benadrukt dat de positie van de ChristenUnie niet in de eerste plaats wordt bepaald door de economische kant. ,,Ons belangrijkste, zakelijke argument is de nabijheid van de Flughafen Münster-Osnabrück. Van dat vliegveld, op zon zestig kilometer van Enschede, wordt al door relatief veel Twentenaren gebruik gemaakt.
Als tweede argument wijst Van der Bent op het rentmeesterschap. ,,Wij denken dat je beter nu nee kunt zeggen, dan over tien jaar concluderen dat er iets is opgebouwd wat je niet wilt. Dat de gewenste innovatie de nabijheid van een vliegveld vereist, gelooft de lijsttrekker niet. ,,Er zijn ook ondernemers die zeggen dat ze wegblijven wanneer er straks telkens vliegtuigen overvliegen.
Wat dat overvliegen betreft: het is nog maar de vraag of er markt is voor een commerciële luchthaven Twente. Het wekelijkse burgerverkeer dat er nu is, is op de vingers van één hand te tellen en heeft veel overeenkomsten met wat in Münster-Osnabrück op grotere schaal gebeurt: mensen van en naar zonnige oorden brengen. Met anderhalf miljoen passagiers per jaar weet dat Duitse vliegveld het hoofd boven water te houden, zij het dat er bij noodzakelijke investeringen wel geld van de overheid bij moet.
En zon situatie willen de meeste Overijsselse partijen niet. Met in het achterhoofd het gevaar dat er straks een vliegveld inclusief de bijbehorende werkgelegenheid is, maar dat financieel niet uit kan. De druk om in zon situatie als overheid bij te springen, zal groot zijn.
Met het sluiten van de militaire vliegbasis verdwijnen direct en indirect zon 2500 arbeidsplaatsen. Dat verlies moet worden opgevangen door te investeren in innovatie, zegt ChristenUnie-lijsttrekker Van der Bent. ,,Wij bepleiten een speciale leerstoel innovatie aan de Universiteit Twente. Het CDA is voorstander van een doorstart van het vliegveld, maar alleen wanneer de exploitatie door private partijen sluitend wordt gemaakt.
Gezien de situatie van verschillende regionale vliegvelden in binnen- en buitenland, verwacht Marjan van der Bent daar niet veel van. ,,Wat niet wil zeggen dat wij ons standpunt niet willen heroverwegen wanneer er echt een sluitende exploitatie kan komen. Maar gezien het feit dat de exploitatie pas ons derde argument is, verwacht ik niet dat wij omgaan. Eind dit jaar moeten er besluiten vallen aan de hand van diverse onderzoeken die nu lopen.
Overijssel
Oppervlakte: 3.420 km2
Aantal inwoners: 1.109.432
Commissaris van de Koningin: Geert Jansen (CDA)
Huidige zetelverdeling Provinciale Staten: CDA 24, PvdA 15, VVD 9, GL 3, Sp 3, D66 2, CU 4, SGP 2, LPF 1. In totaal 63 zetels, na de volgende verkiezingen 47.
Huidige zetelverdeling Gedeputeerde Staten: CDA 3, PvdA 2, VVD 1.
Jaarlijks budget: 87.652.000 uit het Provinciefonds, 77.028.000 opcenten.
Aantal ambtenaren: Bijna 1000.
Stemwaarde voor de Eerste Kamer: 175