Schepen kiezen voor tocht rond Afrika in plaats van Suezkanaal
De eerste schepen kiezen ervoor een tocht rond Afrika te maken in plaats van door het Suezkanaal te varen. Die belangrijke vaarroute voor de wereldhandel wordt momenteel geblokkeerd door het vastgelopen containerschip de Ever Given. Vanwege de onduidelijkheid over hoe lang de opstopping van het kanaal nog gaat duren, kiezen sommige schepen nu voor de langere route via Kaap de Goede Hoop.
Dat zorgt voor weken extra vaartijd, met ook extra kosten en uitstoot tot gevolg. Twee tankers met vloeibaar gemaakt aardgas (lng), die vanuit de Verenigde Staten op weg zijn naar Azië, lijken nu midden op de Atlantische Oceaan van koers te zijn veranderd om via Kaap de Goede Hoop te gaan. Schepen die vastliggen in de Rode Zee zijn hun opties aan het bekijken en kunnen er ook voor kiezen om de tocht rond Afrika te gaan maken. Daardoor kan hun reistijd met wel twee weken worden verlengd.
De grote rederijen A.P. Møller-Maersk en Hapag-Lloyd zeiden eerder al dat hun containerschepen mogelijk kunnen worden omgeleid via Kaap de Goede Hoop.
De pogingen om de 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given weer vlot te trekken, gaan nog door. Het is nog onduidelijk hoe lang het zal duren om de blokkade van de belangrijke Egyptische waterweg te verhelpen. Het Nederlandse Boskalis is via dochteronderneming Smit Salvage betrokken bij de berging van het schip.