Theologenblog: Levensgevaarlijk teamwerk

<p>De finish van de Volvo Ocean Race 2018 in Scheveningen.</p> Theologenblog

De finish van de Volvo Ocean Race 2018 in Scheveningen.

| beeld anp / Robin van Lonkhuijsen

Wat de zeilteams in de Volvo Ocean Race presteerden, roept mooie vergelijkingen op met wat het 'Team Kerk' in deze wereld doet, schrijft Myriam Klinker.

Afgelopen weekend was de wereld weer getuige van de spannende finish van de Volvo Ocean Race. Voor het eerst in de historie vond de aankomst in Nederland plaats. Na een race van negen maanden, finishten de  zeilteams in de haven van Scheveningen. In elf etappes zeilden ze de wereld rond. Tussen elke etappe konden ze even uitrusten en hun gezinnen zien in steden als Kaapstad, Melbourne en Hong Kong. Onderdelen die stuk waren gegaan, werden gerepareerd, roeren aangescherpt en glad gemaakt voor de volgende etappe. 

Afgelopen week volgde dus het laatste stuk van Göteborg naar Den Haag. En na 46.000 zeemijlen varen kwamen de teams aan in Scheveningen. Het was een nek-aan-nekrace, spannend tot op het laatst. Uiteindelijk voer het Chinese team Dongfeng (‘oostenwind’) als eerste over de lijn, met aan boord Carolijn Brouwer, die als eerste (Nederlandse) vrouw de Volvo Ocean Race won. De twee teams onder Nederlandse vlag, Team Brunel  (schipper Bouwe Bekking) en Team AkzoNobel (schipper Simeon Tienpont) eindigden respectievelijk als derde en vierde in het klassement.

In de tweede brief aan Timoteüs, waarin Paulus zowat zijn testament opmaakt, vergelijkt hij zijn loopbaan als apostel – en ook het leven van elke christengelovige – met een race: ‘maar ik heb de goede strijd gestreden, de wedloop volbracht, het geloof behouden’ (2 Tim. 4:7). 
Paulus gebruikt vaker beelden uit de sportwereld in zijn brieven. De focus ligt bij hem niet zozeer op de concurrentie als wel op de inspanning die moet worden geleverd om het doel te halen. Zo vergelijkt hij tegenover de Fillippenzen zijn houding met die van een wagenmenner bij het wagenrennen: ‘ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept. Hierop moeten wij ons allen als volmaakte mensen richten.’ (Fil. 3:13b-14). 

De gevaarlijkste momenten bij het wagenrennen waren de punten waarop de wagen moest keren. Het succes van dit manoeuvre hing af van de kracht en de wendbaarheid van de buitenste paarden. De wagenmenner kon op dat moment in geen geval achterom kijken. Hij richtte zich gespannen op wat voor hem gebeurde. De teugels waren immers om zijn lichaam heen gewikkeld en de kleinste druk kon een fatale beweging bij de paarden veroorzaken. De race én zijn leven stonden op het spel. Als een volleerde wagenmenner kijkt Paulus niet achterom naar zijn verleden als Farizeeër, maar richt zich gespannen op zijn doel.
Met zijn onversneden keuze om zich te richten op de hemelse prijs en de koers van Christus te varen, zette Paulus zijn leven op het spel. 

Ook het doorkruisen van de oceanen met een zeilboot is een levensgevaarlijke onderneming. Dit werd pijnlijk duidelijk toen op 26 maart de Britse zeiler John Fisher tijdens de zevende etappe van de Volvo Ocean Race overboord sloeg. Na uren zoeken moest zijn Australische team Sun Hung Kai/Scallywag het opgeven. Zijn lichaam werd niet gevonden ... Hetzelfde overkwam de Nederlander Hans Horrevoets in 2006. Zijn levenloze lichaam werd wel gevonden. 
Ook Paulus kende de duistere kanten van het water. Ooit dreef hij vierentwintig uur lang op zee, zo valt te lezen in 2 Korintiërs 11:25. En dat was nog vóór zijn schipbreuk op weg naar Italië. Dat zijn maar enkele voorbeelden van de gevaren die hij persoonlijk moest trotseren in zijn ‘apostolische race voor Christus’. Nog steeds is het getuigend christen-zijn voor veel mensen een onderneming met gevaar voor eigen leven. In het westen hebben we wat dat betreft een luxe-situatie. Wereldwijd zetten christenen hun leven op het spel wanneer ze kiezen om vol voor Christus te gaan en zich gaan richten op het koninkrijk van God.

Juist in dit soort omstandigheden is het van belang dat de wereldwijde kerk optrekt als een team en westerse christenen hun vervolgde broers en zussen ondersteunen. Bij een wedstrijd als de Volvo Ocean Race is goed teamwerk de belangrijkste voorwaarde om te winnen. Zo’n boot bestuur je niet alleen, laat staan in uiterst gevaarlijke omstandigheden. En ook al verwijzen Paulus’ sportmetaforen niet onmiddellijk naar dit teamaspect, de christenrace is wel degelijk teamsport met gevaar voor eigen leven. Maar de ‘krans van de gerechtigheid bij de komst van Jezus’ maakt het waard om ons in te spannen. Die hemelse prijs ligt klaar ‘voor het hele team’ (2 Tim. 4:8). Onder leiding van schipper Jezus Christus gaat Team Kerk richting dat doel.

Myriam Klinker-De Klerck is docent Nieuwe Testament. Zij schrijft dit artikel als lid van de gezamenlijke onderzoeksgroep BEST (Biblical Exegesis and Systematic Theology) van de Theologische Universiteiten in Apeldoorn en Kampen.
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?

Nieuws