Wonderlijke sponsordeal PSG test voor voetbalbond

De Zweedse speler Zlatan Ibrahimovic (m) was de meest in het oog springende aankoop van Paris Saint-Germain dit seizoen. |foto AP/Pierre Minier Sport
De Zweedse speler Zlatan Ibrahimovic (m) was de meest in het oog springende aankoop van Paris Saint-Germain dit seizoen. |foto AP/Pierre Minier

PARIJS - Het is de meest onwaarschijnlijke sponsordeal aller tijden. Paris Saint-Germain ontvangt vier jaar lang 150 tot 200 miljoen per seizoen van de nieuwe hoofdsponsor, de Qatar Tourist Authority, oftewel het Bureau voor Toerisme van Qatar.

Vergeleken bij het sponsorcontract dat Paris Saint-Germain met Qatar sloot, ontvangen populaire clubs als Barcelona, Madrid en Machester United maar weinig voor de shirtreclame: jaarlijks 25 tot 30 miljoen euro. Nog gekker, Qatar telt slechts 1,5 miljoen inwoners en trekt nauwelijks toeristen. De bezoekcijfers worden ingeschat op 60.000 tot 400.000 jaarlijks. Zelfs als dat hoogste aantal zou kloppen, dan ontvangt PSG dus zo'n 500 euro per huidige Qatar-toerist. De reden dat het shirt van PSG nu tot wel vijf, zes, misschien wel zeven keer meer waard is dan dat van clubs die echt iets voo …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?