Paralympiër als ‘supermens’

Rolstoeltennisster Jiske Griffioen. Sport
Rolstoeltennisster Jiske Griffioen. | beeld anp / Olaf Kraak en ap / Francois Mori
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Bij de Paralympische Spelen in Rio de Janeiro is zielig veranderd in stoer. Met dank aan handige marketing. En serieuze topsportbeleving.

Rio de Janeiro

Bij een persconferentie van de Atletiekunie zegt Marlou van Rhijn dat het haar goed zou uitkomen als er fotomateriaal van haar eigen kledingsponsor (Nike) in de krant zal verschijnen. En niet van het bondsmerk dat ze vandaag verplicht draagt (Asics). Ziedaar de vrouw die als ‘Blade Babe’ marketing de wereld van de paralympische sport heeft binnengedragen.

Het heeft even geduurd voordat de paralympiërs zich bewust werden van de waarde van hun sport. Er was subsidie, er was lieve familie, en er was een ‘uitzendbureau’ dat NOC*NSF heette. Daarmee was het wel zo ongeveer voorbij.

Dit is 10% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief