De cavalerie van een Tourploeg

Er komt veel werk en logistiek bij kijken om een team in de Tour de France te laten rijden. In het kielzog van de Raborenners reizen vijf verzorgers mee die hen van alle gemakken voorzien. |beeld novum / Mischa Rapmund Sport
Er komt veel werk en logistiek bij kijken om een team in de Tour de France te laten rijden. In het kielzog van de Raborenners reizen vijf verzorgers mee die hen van alle gemakken voorzien. |beeld novum / Mischa Rapmund

WORBEN - Buiten het zicht van de camera's draaien stafleden van de ploegen in de Tour de France overuren om de renners in topconditie te houden. Rabobank gaf een inkijkje in de wereld van grote getallen, uitgekiende schema's en weinig slaap.

Niets doen en dutten op de bank. Zo vult Luca Schiemsky zijn dagen in na de Tour de France. De verzorger van Rabobank kent de hamerslag op zijn gestel maar al te goed. Ruim drie weken jakkeren in de grootste wielerkoers ter wereld komt hij niet ongeschonden door. Verbazing wekt dat niet. Achter de negen renners van de ploeg gaat een immense organisatie schuil die hem en zijn collegas continu bezighoudt. Aan een gebrek aan middelen ligt het niet. Eerder andersom. Het permanente wagenpark van Rabobank bestaat uit een touringcar, vijf ploegleidersautos, een truck en een busje. Daarbij rijd …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?