Reclame overdag taboe op publieke zender

Politiek
beeld anp / Koen van Weel
De publieke omroep mag in de toekomst geen reclameblokken meer uitzenden voor acht uur ’s avonds. Het derde net, NPO 3, moet veranderen in een zender gericht op de regio en omroep PowNed zal naar verwachting uit het publieke bestel verdwijnen door een gebrek aan leden.

Den Haag

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de nieuwe plannen voor de publieke omroep waarover de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie na maanden onderhandelen overeenstemming hebben bereikt, bevestigen ingewijden. De veranderingen moeten vanaf 2021 ingaan.

In het compromis van de regeringspartijen hebben de echt radicale voorstellen het niet gehaald. Zo is er wel gesproken over een volledig reclamevrije publieke omroep, maar dat bleek te kostbaar. Zonder commercials zou er een gat in de begroting ontstaan van 150 miljoen euro. De coalitie was niet bereid om dat te compensere …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?