Grotere opkomst verkiezingen door Facebook

SAN DIEGO - Een banner op Facebook met de tekst 'ga stemmen' plus foto's van Facebookvrienden die al gestemd hebben, hebben de opkomst bij de Amerikaanse Congresverkiezingen in 2010 verhoogd. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers donderdag in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Zij zorgden ervoor dat 60 miljoen Facebook gebruikers op 2 november 2010 een bericht zagen met de tekst 'get out the vote' (vrij vertaald: ga stemmen). Bij het bericht stond ook een knop met 'ik heb gestemd', waar de gebruiker op kon klikken waarna het op de eigen Facebookpagina kwam te staan. Bij 600.000 Amerikanen verscheen naast deze boodschap een knop ook profielfoto's van vrienden die al op 'ik heb gestemd' hadden geklikt. Nog eens 600.000 Facebookgebruikers kregen de hele boodschap niet te zien, zij dienden als controlegroep. Mensen die het bericht en de profielfoto's te zien kreg …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?