Eén keertje om het milieu denken is wel genoeg

Meijers ondervroeg mensen die geld hadden gegeven voor de actie Serious Request. |beeld Novum / Sietse de Boer Politiek
Meijers ondervroeg mensen die geld hadden gegeven voor de actie Serious Request. |beeld Novum / Sietse de Boer

AMSTERDAM - Consumenten zoeken naar excuses, zodat ze minder om het milieu hoeven denken, stelt onderzoeker Marijn Meijers. Zelfs een milieuvriendelijke echtgenoot kan ervoor zorgen dat iemand de auto pakt, in plaats van de fiets.

John en Hennie hebben hun verjaardag gevierd. De volgende ochtend moet John snel naar zijn werk, dus Hennie ruimt het huis op. Ze stopt het inpakpapier in de papieren doos, verzamelt lege flessen in een krat, en scheidt keurig plastic en groenafval. Dan realiseert ze zich dat ze nog wat in de winkel moet halen. Normaal zou ze de fiets nemen, maar vandaag stapt ze in de auto. Want is ze niet al milieuvriendelijk genoeg geweest? Dit voorbeeld gebruikt psycholoog Marijn Meijers om te laten zien dat consumenten vaak een rechtvaardiging zoeken om zich milieuonvriendelijk te gedragen. Ze will …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?