Christelijke zorgverzekeraar Pro Life verandert naam in De christelijke zorgverzekeraar
Waarom verander je de naam Pro Life in De christelijke zorgverzekeraar?
Jos Leijenhorst: ‘Deze nieuwe naam maakt direct duidelijk wat klanten van ons kunnen verwachten. Een zorgverzekeraar die geloof, zorg en gezondheid samenbrengt. Wij geloven in God, die leven geeft en liefheeft. Dat is de basis waarop we al honderd jaar bouwen.’
Jos Leijenhorst
De christelijke zorgverzekeraar, dat klinkt bekend
‘Dat klopt!’ zegt Leijenhorst. ‘In ons logo stond Pro Life, de christelijke zorgverzekeraar. Door dit laatste deel nu als naam te gebruiken, lichten we dat verder uit. We komen op voor bescherming van het leven, christelijke zorg en hulp én zorgen voor elkaar en jezelf. Het zijn de drie pijlers waarop onze organisatie is gebouwd. Dat maakt ons anders dan andere zorgverzekeraars. Mijn collega’s vertellen graag waarom.’
Marga over: bescherming van het leven
‘Ik bezoek mensen thuis die informatie willen over onze zorgverzekering. Zo ontmoet ik veel mensen en hoor hun persoonlijke verhalen. Een vraag die ik vaak stel is: Waarom kies je voor een christelijke zorgverzekering? Wat vaak gezegd wordt, is het met elkaar opkomen voor de bescherming van het leven. Ik vind het zó mooi als mensen daar bewust voor kiezen. Ik ben zelf oma van een klein wondertje. Dus ja, deze waarde betekent ook voor mij heel veel.’
Wim over: christelijke zorg en hulp
‘In mijn werk kom ik bij veel organisaties over de vloer. Zij maken collectieve afspraken voor hun medewerkers of leden. Ik vind het bijzonder mooi dat wij daarin een rol mogen vervullen. Waarom kiezen zij voor ons? Wat vaak genoemd wordt, is solidariteit: het samen opkomen voor christelijke waarden. Dat raakt mij. Want het is inderdaad niet vanzelfsprekend dat er christelijke zorg is en dat er vergoedingen voor zijn. Soms is het hard werken om die ruimte te houden.’
Nicole over: zorgen voor elkaar en jezelf
‘Ik werk aan programma’s die mensen helpen goed voor zichzelf en elkaar te zorgen. Zoals ‘Geloof en gezondheid’. ‘Sterke relaties’ is er ook een mooi voorbeeld van. Ik krijg vaak de vraag: waarom doen jullie dit eigenlijk? Nou, goede relaties hebben een positieve invloed op je gezondheid. Dus het is eigenlijk logisch dat we stellen helpen, in elke fase. We maken podcasts, informatiefilms, werkboekjes. Ook hebben we al meer dan 12.500 setjes gesprekskaartjes verstuurd.’
Eerst veranderden de polisvoorwaarden, nu de naam. Verandert er nog meer?
Jos Leijenhorst: ‘Onze christelijke identiteit is en blijft hetzelfde. Het geloof in een God die het leven geeft en liefheeft is onze basis. Van daaruit maken wij keuzes. Waarmee niet is gezegd dat die keuzes altijd makkelijk zijn.
We hebben geen andere grote veranderingen gepland staan. Wel kijken we telkens hoe we voor onze klanten van betekenis kunnen zijn in een wereld waarin op elk moment verandering is. We willen mensen helpen bij het maken van keuzes en zijn daarbij open over ons christelijke kijk.’
Wat maakt De christelijke zorgverzekeraar anders dan andere zorgverzekeraars?
Jos Leijenhorst: ‘Onze basis is het geloof in God. Christelijke waarden hebben de leiding in ons werk. We willen mensen bij elkaar brengen rondom deze gemeenschappelijke waarden. Waarbij we niet kijken naar verschillen, maar naar wat ons bindt. Samen kunnen we van meer betekenis zijn en bewaren wat we belangrijk vinden.
We brengen onze identiteit in de praktijk door dekkingen en services te bieden die echt anders zijn. We leggen op de website bijvoorbeeld uit hoe we kijken naar abortus. We hebben een vergoeding voor stilteretraites. En we bieden unieke programma’s als ‘Geloof en gezondheid’ en ‘Sterke relaties’.’
Kan iedereen klant worden bij De christelijke zorgverzekeraar?
‘Iedereen is van harte welkom. Mensen kiezen vooral voor ons vanuit gedeelde waarden. Het zorgt ervoor dat ze zich thuis voelen bij ons als christelijke verzekeraar. En soms nemen mensen onze christelijke waarden voor lief, omdat ze de persoonlijke service zo fijn vinden. In ons team lopen we ‘een extra mijl’ om klanten het beste te kunnen bieden. Dat wordt jaar in jaar uit gewaardeerd met een plek in de top 3 van zorgverzekeraars met de beste service*.
Tot slot. U heeft het over vormen van een gemeenschap. Waarom is dit zo belangrijk voor u?
Jos: ‘We zijn een relatief kleine zorgverzekeraar. Maar samen met onze klanten maken we veel mogelijk. Hoe meer mensen zich bij ons aansluiten hoe meer we kunnen doen voor christelijke zorg.
Want met uw keuze voor De christelijke zorgverzekeraar …
• zijn er unieke vergoedingen en services
Wij helpen met Christelijk Zoekadvies bij het vinden van christelijke zorg. Dit doen wij voor iedereen. Ook als u geen klant bent bij ons. En we bieden in onze aanvullende verzekeringen unieke vergoedingen aan. Zoals relatiecursussen en stilteretraite.
• is er hulp voor mensen die worstelen met vragen
Er is medisch gezien veel mogelijk. Hoe ver ga je daarin? Welke keuzes kun je maken? Onze vertrouwensartsen helpen mensen op weg. Niet met advies, wel met informatie en hulp.
• zijn er bijeenkomsten voor experts en klanten
We doen dit vaak in samenwerking met partners. Zoals een bijeenkomst over christelijke zorg waarbij kennis wordt gedeeld, of (online)relatieavonden.
• blijft er wetenschappelijk onderzoek vanuit medische en christelijke kijk
Denk bijvoorbeeld aan onderzoek naar oorzaken en gevolgen rondom genderdysforie. Of naar landelijke verschillen in uitvoering van euthanasie.
• komt er begrijpelijk informatiemateriaal
Denk aan informatie over palliatieve zorg (zorg rondom het levenseinde), voor u als klant. En ook voor pastors en geestelijk verzorgenden, zodat zij mensen goed kunnen begeleiden bij het maken van keuzes.
Wilt u na het lezen van deze bijdrage meer weten over De christelijke zorgverzekeraar? Kijk dan op prolife.nl/dechristelijkezorgverzekeraar
*Bron: KlantenMonitorZorgverzekeringen
Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Daarmee valt het buiten de verantwoordelijkheid van de ND-redactie.