17 november 2022 om 02:58
Partnercontent Specials

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Daarmee valt het buiten de verantwoordelijkheid van de ND-redactie.

Partnercontent
Frans Tijssen

Moonback: eerlijk een kamer boeken

Als David tegen Goliat gooide appbouwer Niels Meijssen (35) twee jaar geleden een digitale kiezelsteen naar de reus Booking.com. Het leidde tot ‘de eerlijke boekingssite’ Moonback.

Waar verontwaardiging al niet toe kan leiden. In 2020 vroeg miljardenbedrijf Booking.com vanwege corona staatssteun aan. Dit is de druppel, dacht Niels Meijssen. Net terug uit Japan plaatste hij op LinkedIn een post, die eindigde met de belofte: bij duizend likes overweeg ik een crowdfundingactie voor een alternatief. Een explosie aan reacties volgde: bericht 2,5 miljoen keer gezien, 40.000 likes en meer dan duizend mails en persoonlijke berichten.

Eerlijkheid staat bij Niels Meijssen hoog in het vaandel. Het is zelfs het handelsmerk van het bedrijf geworden. Voor een commercieel bedrijf zijn de pretenties hoog. Anders dan bij Booking.com betaalt iedere hotelier dezelfde commissie. Moonback werkt met een topografische kaart in plaats van met een lijst, waarin onvermijdelijk een volgorde zit. Het gaat niet om zo veel mogelijk geld verdienen. Moonback wil heel open zijn; de site vervult een dienende rol. Het is niet genoeg dat Moonback een eerlijke site is, de missie is dat de platformeconomie zelf socialer wordt.

Als je zo naar buiten treedt, moet dat iets zeggen over wie je bent. Wie is Niels Meijssen? Waar groeide hij op en wat kreeg hij mee aan normen en waarden?

‘Ik ben geboren in Den Haag, in een heel fijn gezin, met één broertje. Ik heb op het gebied van normen en waarden veel meegekregen. Mijn gevoel voor rechtvaardigheid is altijd heel groot geweest. Ik heb erover gedacht bij de recherche te gaan. Uiteindelijk is het een ander pad geworden. Ik was altijd goed in exacte vakken, in wis- en natuurkunde, en ik had veel interesse in luchtvaart. Een vriend van mijn vader bouwde zijn eigen vliegtuig in een garage; daar ging ik vaak kijken. Ik ben begonnen met luchtvaarttechniek, maar dat bleek voor mij toch te technisch; ik zag mezelf niet dagenlang alleen maar sommetjes maken. Dus ik heb de verbreding gezocht naar economie en management.

Ik heb technische bedrijfskunde gedaan en ben met internet in aanraking gekomen, doordat ik met mijn huisgenoot websites ging maken – ik de commerciële en hij de technische kant. Het begon met websites voor ooms en tantes en voor kleine bedrijven, en later kregen we wat grotere klanten. Daaruit is de studio Todaytomorrow ontstaan (waar Meijssen aan verbonden was voordat hij met Moonback begon, red.). We werkten niet alleen voor klanten, maar namen ook zelf initiatieven.

Het eerste eigen initiatief was een site voor mantelzorgers, omdat ik er via mijn moeder, die wijkverpleegkundige is, achter kwam dat het voor die mensen een grote uitdaging was om de zorg voor mensen goed te organiseren. Heel praktische dingen: wie gaat langs, wanneer, wie is de huisarts, medicijnen. In die tijd heb ik veel geleerd over hoe je van idee tot innovatie komt, welke stappen je moet zetten.’

In 2020 nam Meijssen tien weken vrij. ‘Een mooie tijd om even met heel andere dingen bezig te zijn en het hoofd vrij te maken.’ Het jaar daarvoor had hij zijn huidige vrouw leren kennen, die voor 2020 twaalf weken vrij had gepland. Zo ontstond het idee samen weg te gaan, ‘een mooie vuurdoop om te ontdekken of we ook echt voor elkaar gemaakt waren. Dat is allemaal heel goed gegaan.’

Vlak voor de coronacrisis vlogen ze naar Japan. Daar maakten ze veel gebruik van Booking.com. ‘Met lichte tegenzin. Qua product was ik er al niet een echte fan van door al die meldingen als ‘nog drie kamers vrij’, ‘vijf anderen kijken ook op de site’ – manipulatieve teksten en knipperende knoppen. Maar goed, het werkt wel, er is heel veel aanbod.

Maar toen ik terugkwam en las dat zij een aanvraag hadden ingediend voor staatssteun, schoot dat bij mij in het verkeerde keelgat, zoals bij veel mensen. Aanleiding om er een LinkedIn-bericht over te schrijven. En met mijn ervaring als start-upstrateeg voegde ik daar op het laatste moment nog een zinnetje aan toe: bij duizend likes overweeg ik een crowdfunding voor een alternatief. Eigenlijk dacht ik: dan kan ik het daarna weer vergeten, want daar slaat natuurlijk niemand op aan. Maar ik dacht tegelijk: het is een mooie test. Als er wel duizend likes komen, zegt dat iets over de behoefte aan een alternatief. En ja, dat is helemaal uit de hand gelopen: het bericht is 2,5 miljoen keer gezien, 40.000 likes, duizend mails ...’

Verontwaardigd zijn en daar veel reacties op krijgen, is nog wel wat anders dan zelf met een site beginnen. Je betreedt daarmee een heel nieuwe markt.

‘Ja, een markt waar ik een groot deel niet van kende. Over het technische deel – een site bouwen – heb ik me nooit druk gemaakt, maar van de hotelbranche wist ik niks af. Het mooie was dat mijn collega’s zeiden: we hebben toch het werk van je overgenomen, dus dat kan nog even zo blijven. Ga hiermee door. Daarnaast was het werk van veel mensen uit mijn zakelijke netwerk door corona stilgevallen. Ik heb toen heel snel veel mensen met hetzelfde ideaal als ik, bij elkaar kunnen brengen. Daarbij waren ook mensen die via het LinkedIn-bericht op mijn spoor waren gekomen. Zo kwamen veel verschillende disciplines bij elkaar om gezamenlijk deze uitdaging aan te gaan.’

U vertelde over uw gevoel voor rechtvaardigheid. Waar komt dat vandaan? 

‘Mijn ouders zijn sterk in principes. Bij ons thuis waren politiek en de situatie in de wereld onderwerp van gesprek. Ik ben met het geloof opgevoed. Een keer in de maand gingen we naar een gezinsmis in Rijswijk, dus ook daar heb ik veel meegekregen van normen en waarden.’ 

Ik was inderdaad benieuwd of geloof een rol speelt, ook omdat u ergens de uitdrukking David tegen Goliat gebruikte. 

‘Ik doe nu niet veel meer met het geloof. Mijn ouders waren niet strenggelovig, maar vonden het wel belangrijk ons dit mee te geven. Ik vond het ook leuk. We hadden een kerk waar veel georganiseerd werd voor kinderen. We hoefden niet anderhalf uur in de bankjes te zitten en te luisteren. We werden al snel uit de dienst geplukt, en dan gingen we in een zaaltje ernaast allerlei activiteiten doen, spelletjes en zo. Ik had er veel vriendjes door in die tijd. Mijn ouders hebben mij wel heel open-minded opgevoed. Daardoor ging het later botsen met opvattingen die ik te traditioneel vond, over homoseksualiteit en abortus. Dus daardoor ben ik meer op afstand komen te staan van de kerk. Maar dat gevoel voor rechtvaardigheid heeft wel te maken met mijn vorming.

We hebben er daarom bewust voor gekozen een heel aantal van die principes juridisch te borgen, met onze steward-ownershipstructuur. De reden dat het na verloop van tijd met veel bedrijven misgaat, is de eenzijdige focus op aandeelhouders en winst maken. Dat geldt ook voor Booking.com. Ik denk niet dat degenen die ermee begonnen zijn, dit voor ogen hebben gehad. 

Ik houd echt van de commercie, we zijn niet afhankelijk van donaties of subsidies. Ik denk dat we met het steward-ownership een mooie hybride vorm hebben gevonden: een commercieel bedrijf runnen, maar niet ten koste van alles. Geld verdienen mag, maar niet tegen elke prijs. Daar hebben we onszelf en eventuele toekomstige bestuurders tegen beschermd. Een veto-aandeel ligt bij een externe stichting; die heeft als enige doel steward-ownershipbedrijven te beschermen tegen dat soort veranderingen in koers en missie.

We hebben heel erg goed voor onszelf opgeschreven – met een manifest, principes en het merkverhaal – welke waarden we belangrijk vinden, en we willen ook het hele bedrijf daarvan bewust maken. Want er worden niet alleen keuzes gemaakt door mij, maar ook door andere collega’s, bijvoorbeeld over marketing, productontwerp, een cookiemelding en bijbehorende privacyvoorwaarden. Ik vind het belangrijk een cultuur te creëren waarin voor iedereen loepzuiver is wat je belangrijk vindt.

Het werkt ook andersom. We hadden na de laatste crowdfunding drie vacatures, die we binnen anderhalve maand hebben kunnen invullen. Mensen vinden het fijn bij een bedrijf te werken dat in lijn is met hun eigen waarden. Er zijn genoeg medewerkers die bij een ander bedrijf meer zouden kunnen verdienen, maar voor wie geld niet het hoogste goed is, maar een mooi product bouwen.’

Jullie willen de platformeconomie socialer maken. 

‘Dat was iets wat al langer sluimerde. Je ziet het soort gedrag waar ik het over had, niet alleen bij Booking.com, maar net zo goed bij andere techbedrijven: machtsmisbruik, privacyschending, dubieuze belastingconstructies – je leest het wekelijks in de krant. Het bericht van Booking was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Ik had niet al jaren de droom om de hotelbranche in te gaan. Het had net zo goed om een taxi-app kunnen gaan, of om maaltijdbezorging. Met Moonback willen we een voorbeeld geven hoe het ook kan.’

Bent u eerst studie gaan maken van de reisbranche? 

‘Behalve de vele likes heb ik ook veel berichten gekregen, dus nieuwe contacten gebouwd. En ik ben in die eerste week hoteliers gaan bellen. Ze hadden kunnen zeggen: ik betaal wel veel aan commissie, maar dat vind ik prima, want het hotel zit vol. In dat geval was ik er nooit aan begonnen. Reizigers kunnen verontwaardigd zijn, maar je moet aan twee kanten een verhaal hebben. En het werd al snel duidelijk dat aan de achterkant veel dingen gebeuren waarmee hoteliers moeite hebben.

Daarnaast gaat het om een heel grote markt: twee miljard hotelboekingen per jaar tegen een gemiddeld tarief van honderd euro, alleen al in Europa. Als wij daar een heel klein deel van kunnen bedienen, kunnen wij een duurzaam bedrijf opbouwen. De grote uitdaging zit voor ons aan de kant van de reizigers: hoe creëren we een onderscheidend aanbod? Daarom zijn we begonnen met stedentrips, want je kunt niet in één keer overal zijn. En we proberen reizigers te helpen keuzes te maken, door als je naar een onbekende stad gaat, niet alleen een boekingssite te bieden, maar ook reisgids te zijn. Bijvoorbeeld: waar is het centrum en wat zijn de bezienswaardigheden in de stad? Daar willen we later nog wijkinformatie aan toevoegen: als ik voor zaken ga, of voor cultuur: waar moet ik dan zitten? Verhalen kunnen daarbij helpen. We proberen samenwerking te zoeken met partijen als hotelverenigingen, de citymarketing en evenementenorganisaties. Het kost tijd om binnen te komen. Moonback zit nu in vijf steden: Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Delft, en wil de komende jaren gaan opschalen naar vijftig steden.

De ambitie is om in 2027 ongeveer een miljoen boekingen per jaar te verzorgen. Om even te vergelijken: Booking.com doet een miljoen boekingen per dag. Als wij ons doel halen, hebben wij een supersuccesvol bedrijf met vijftig tot zeventig werknemers en kan iedereen er een mooi rendement aan overhouden.’

crowdfunding

Moonback maakt voor zijn financiering gebruik van crowdfunding. Het voordeel daarvan is volgens Niels Meijssen dat je niet alleen geld, maar een ook heel betrokken achterban binnenhaalt. Daaraan kun je zien of je idee aanslaat. Je moet wel in je eigen netwerk beginnen: ooms, tantes, vrienden. Want als er geen geld op de teller staat, gaan anderen niet meedoen.

Bij de crowdfundingactie heeft Moonback gebruik gemaakt van CrowdAboutNow, in 2009 ontstaan als een van de eerste crowdfundingorganisaties. Het platform werkt vanuit dezelfde geest als Moonback. Het oorspronkelijke streefbedrag was een miljoen euro. Mede door media-aandacht is het oorspronkelijke streefbedrag twee keer zo hoog geworden. Daarom heeft Moonback in de tweede ronde, afgelopen jaar, weer voor crowdfunding gekozen. ‘Daarbij komt dat een hoop traditionele financiers niet akkoord zouden gaan met een beperking van het stemrecht, zoals bij ons het geval is’, vertelt Niels Meijssen. ‘Crowdfunding helpt ons uit de handen van het grootkapitaal te blijven.’

De ronde van deze zomer, die weer dik twee miljoen opleverde, is nog niet genoeg om quitte te draaien. Daar zal opnieuw een actie voor nodig zijn. Die is gepland voor 2024. Het extra geld van dit jaar komt voor een deel van degenen die eerder in Moonback geïnvesteerd hebben, maar er zijn ook veel nieuwe deelnemers, wel 70 procent van het totaal. Het gaat niet om mensen die heel vermogend zijn. Het gemiddelde bedrag dat is ingelegd, is twaalfhonderd euro. Je kunt meedoen vanaf 250 euro. Er zijn nu 2500 unieke investeerders.

Als Mooonback winstgevend is geworden - volgens de planning in 2027 - kunnen nieuwe keuzes worden gemaakt. Bijvoorbeeld investeren in verdere groei, buiten Europa gaan opereren, deels investeerders terugbetalen en dividend betalen. Om investeerders de mogelijkheid te bieden in en uit te stappen, worden op termijn handelsdagen georganiseerd. Er zijn nu mensen die op de wachtlijst staan voor de volgende ronde. Te denken valt ook aan verhandelen van een pakket certificaten op de beurs.

Afbeelding

‘WIJ MAKEN BEWUSTE KEUZES, PASSEND BIJ GOED RENTMEESTERSCHAP’

Geld. Al snel kan het ongemakkelijk voelen om erover te praten. Ook al is het verdiend of gegund. Het team van FlexxInvestments voelt dat haarfijn aan.

Afbeelding

‘De NPV probeert het maatschappelijk debat bij te sturen vanuit Bijbels perspectief’

De informatieavonden bezoeken ze graag, maar ook de bijdrage van de NPV aan het publieke debat vinden ze erg waardevol. ‘Het is goed om vanuit Bijbels perspectief te strijden voor de zorg voor het leven’

Afbeelding

God bracht Janneke (50) en Pim (52) via SamenChristen bij elkaar

‘Hoe het gevoel van verdriet en gebrokenheid plaats maakt voor verwondering’ . Janneke en Pim hebben allebei een scheiding doorgemaakt. Naast schaamte tegenover God, was er het gevoel van verdriet en gebrokenheid.

Afbeelding

Op eigen benen

Zondag is het Palmpasen: de slotzondag van de veertigdagentijd en de openingsdag naar de Stille Week. Veel mensen wijden deze periode aan inkeer en nadenken..

Afbeelding

Ontwikkelingshulp is nooit vergeefs, dankzij Pasen

De christenen in de vroege kerk lazen tijdens het paasfeest altijd uit Genesis 1.Wat er met de opstanding van Jezus gebeurde, zo beseften zij, had alles te maken met wat er bij de schepping was gebeurd.

Afbeelding

‘Wij willen geen hulp, maar kansen’

Het beeld is klassiek. Iemand heeft honger. Wat doe je dan? Geef je een vis? Of een hengel? Noodhulp is soms nodig, maarduurzame hulp zet veel meer zoden aan de dijk.

Afbeelding

Komt jouw slaapkamer door de keuring?

Voor je gezondheid is het belangrijk om je bed zo nu en dan onder de loep te nemen en te controleren of alle onderdelen nog in goede staat zijn. Maar hoe weet je of bijvoorbeeld het matras aan vervanging toe is?

Afbeelding

Ga met ons mee op reis naar het bed van je dromen!

Een eigen, uniek slaapsysteem en slaapklimaat vormen een bed dat met geen ander te vergelijken valt. Uw adviseur neemt u mee op reis naar het bed van je dromen. Want iedereen verdient Slaap. Punt!

Afbeelding

Tandpastatablet is rentmeesterschap van de toekomst

Als je bij wil dragen aan een betere wereld, moet je aantrekkelijke alternatieven verzinnen voor ongezonde en vervuilende producten die iedereen gebruikt.