Cultuur zit onder de streep, net als gym

GRONINGEN - Hoogleraar Barend van Heusden leidde een onderzoek naar de functie en werking van cultuuronderwijs.
Cultuurvakken staan volgens hem ten onrechte onder druk. Je kunt overgaan met een tien voor rekenen, terwijl je een onderontwikkeld zelf- en wereldbeeld hebt.

Wat is het nut en de relevantie van cultuuronderwijs op de basisschool en in het voortgezet onderwijs? Die vraag duikt nogal eens op. Cultuuronderwijs staat in Nederland onder druk, ervaart Barend van Heusden, hoogleraar Cultuur en Cognitie aan de Rijksuniversiteit Groningen. In een tijd waarin alles meetbaar moet zijn, wordt de waarde van taal en rekenen hoog aangeslagen, maar die van vakken als tekenen, muziek, godsdienst en filosofie betwist. Ten onrechte, vindt Van Heusden. Hij leidde de afgelopen vier jaar het onderzoek Cultuur in de Spiegel naar de functie en werking van cultuuron …
Dit is 16% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief