Weg met de instellingstoets in het hoger onderwijs

De Kamer durft de beoordeling van de afzonderlijke studies niet af te schaffen, om de waarde van het diploma te waarborgen. Maar als je daarvoor kiest, voegt een instellingstoets weinig toe. Opinie
De Kamer durft de beoordeling van de afzonderlijke studies niet af te schaffen, om de waarde van het diploma te waarborgen. Maar als je daarvoor kiest, voegt een instellingstoets weinig toe. | beeld anp / Jerry Lampen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De Tweede Kamer laat het hoger onderwijs doormodderen met een dubbel stelsel voor kwaliteitsbewaking. Waarom wordt er niet gekozen?

In januari debatteerde de Tweede Kamer over de toekomst van het accreditatiestelsel hoger onderwijs. Dit is het systeem waarmee de overheid de kwaliteit van het hoger onderwijs probeert te bewaken.

Sinds 2011 bestaat het uit twee lagen. De opleidingsaccreditatie heeft tot doel de kwaliteit van individuele studies te beoordelen. Daar bovenop moet de instellingstoets vaststellen of een onderwijsinstelling zelf een goed systeem van kwaliteitszorg heeft.

Het is een inefficiënt systeem, waaraan ook na het Kamerdebat helaas geen einde komt.

Bij de invoering van de instellingstoets heeft de minis …
Dit is 11% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief