Vensters open op gereformeerde scholen

Ook vluchtelingenkinderen moeten naar school (hier vanuit de noodlocatie Heumensoord in Nijmegen). Hoe gaan gereformeerde scholen met die maatschappelijke opgave om? Opinie
Ook vluchtelingenkinderen moeten naar school (hier vanuit de noodlocatie Heumensoord in Nijmegen). Hoe gaan gereformeerde scholen met die maatschappelijke opgave om? | beeld anp / Robin van Lonkhuijsen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Er komen op het gereformeerd onderwijs vanuit de maatschappij heel nieuwe vragen af – bijvoorbeeld over het toelatingsbeleid van leerlingen. Wat betekent het een christelijke school te zijn in een seculiere tijd?

Op verschillende manieren word ik geconfronteerd met het aanmeldingsbeleid van gereformeerde scholen. Moet dat beleid niet veel opener? En kiezen we dan voor een ruim, maar desondanks afgebakend beleid? Het wordt tijd om de ‘oorsprongsvragen’ van de school in deze seculiere tijd opnieuw te doordenken.

De gereformeerde school in een postchristelijke samenleving heeft met vragen te maken die ze eerder in haar geschiedenis niet hoefde te beantwoorden. Dat heeft verschillende redenen.

• leerlingenaantallen

Te beginnen met een plat motief. In het onderwijs vindt een slag om de ‘gunst van de leer …
Dit is 11% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief