Van rapporten leer je niks

In Amsterdam is een experiment gedaan waarbij daklozen onderdak werd geboden in de huizen van moeders die in de bijstand zaten. Het experiment, een idee van de gemeentelijke ombudsman, was een succes. Opinie
In Amsterdam is een experiment gedaan waarbij daklozen onderdak werd geboden in de huizen van moeders die in de bijstand zaten. Het experiment, een idee van de gemeentelijke ombudsman, was een succes. | beeld anp / Olaf Kraak
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

De nationale ombudsman sprak zich onlangs zeer kritisch uit over het leervermogen van de overheid. Volgens hem leert de overheid niet. In zijn algemeenheid is dat waar. Al zoek ik als gemeentelijke ombudsman van Amsterdam en omstreken neurotisch naar manieren om het systeem te verbeteren.

Bij sommige onderwerpen zie ik bijvoorbeeld dat we er tien, vijftien jaar aan werken zonder tot een gedegen aanpak te komen. Voor mij als ombudsman wil dat zeggen dat ik me constant afvraag welke interventies ik nu het beste kan inzetten om dat leren toch teweeg te brengen.

Op de Harvard Business School wordt gezegd met de Business Case-methodiek: ‘Je moet zorgen dat leren onvermijdelijk wordt’. De klassieke interventie van een ombudsman – het schrijven van een rapport – brengt dat leren niet op gang. Rapporten zijn eerder belerend dan lerend. Ook komen ze standaard bin …
Dit is 11% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief