Van de redactie: Geloof in journalistiek

Opinie
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

De oplages van kranten hebben opnieuw een forse duikeling gemaakt. Het aantal betalende abonnees nam in een jaar tijd met gemiddeld 5 procent af. En dan te bedenken dat deze dalende lijn al sinds de eeuwwisseling zichtbaar is. Neem De Telegraaf, nog steeds de grootste krant van Nederland. Waar het aantal abonnees rond het jaar 2000 de 800.000 aantikte, is dat dat nu gehalveerd tot onder de 400.000. Moederbedrijf TMG maakte een paar dagen geleden bekend de komende jaren zijn uitgaven met 90 miljoen euro te willen verlagen: ongeveer een vijfde van de totale kosten.

Wij zijn dankbaar dat het Nederlands Dagblad ‘de nul heeft weten te houden’. Het aantal abonnees is in de periode van halverwege vorig jaar tot juni dit jaar vrijwel gelijk gebleven. Dat gaat niet vanzelf. Onze afdeling marketing en promotie moet er hard aan trekken om abonnees te winnen die het natuurlijk verloop compenseren. En een prestatie uit het verleden biedt geen enkele garantie voor wat komt. De tendens is naar beneden en dat hebben we als Nederlands Dagblad helaas in voorgaande jaren ook gemerkt.

Betekent dit dat wij met de armen over elkaar gaan zitten en wachten tot het moment is bereikt dat de uitgave van de krant financieel onhaalbaar is geworden? Zeker niet! Wij ­geloven in christelijke journalistiek. Daarom hebben we geïnvesteerd in een verbeterde en dikkere krant, verwachten we in de komende maanden een nieuwe app te lanceren, en werken we voortdurend aan artikelen die je als lezer niet kunt of wilt missen. Alleen met een goed product houden wij abonnees vast en weten wij nieuwe abonnees te winnen.

Een mooie ontwikkeling is ook dat onze commerciële ­afdeling de inkomsten uit advertenties tot en met het derde kwartaal op peil wist te houden. Bijzonder, omdat uit een donderdag gepubliceerd onderzoek blijkt dat adverteerders 12 procent minder aan dagbladen hebben besteed.

Behalve dat we aandacht besteden aan ons bestaande product, pionieren we ook. Sinds het voorjaar wordt samen met de EO gewerkt aan Dag6, een nieuwsplatform voor consumenten die op een andere manier dan via een eenmaal daags verschijnende krant nieuws volgen. Een jong team christelijke redacteuren werkt in Amersfoort keihard aan de opbouw van dit medium. Via sociale media zijn inmiddels de eerste producties te lezen of te bekijken. Vanaf november is Dag6 als app in de lucht en hopen wij daarmee een nieuwe doelgroep aan te boren met opbouwende journalistiek.

PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief