Van de redactie: De krant innoveren

Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Het belang dat consumenten hechten aan kranten is het afgelopen jaar toegenomen. Kranten zijn betrouwbare nieuwsmedia. ‘Ik heb in die krant gelezen dat ... ‘ wordt soms gevolgd door ‘dus ...’. De krant brengt feiten, dus je kunt daaraan conclusies verbinden.

Niemand spreekt nog meesmuilend over ‘dode-bomenmedia’. Dat heeft diverse oorzaken, maar de belangrijkste is de behoefte aan adequate en betrouwbare nieuwsvoorziening. Een mens kan niet zonder. Hoe had je anders een keuze kunnen maken in het stemhokje afgelopen woensdag?

De opkomst van nepnieuws heeft die behoefte een zet gegeven. Vorig jaar besloot het Nederlands Dagblad te breken met de jarenlange traditie van een 1 aprilgrap in de krant. Dat was een statement tegen het fake news dat vooral in de Verenigde Staten een hoge vlucht nam. Een jaar geleden raakten journalisten tijdens het mediafestival South by Southwest (SXSW) in het Amerikaanse Austin niet uitgepraat over de invloed van fake news. Inmiddels heeft nepnieuws in Nederland volop de aandacht, tot een speciaal televisieprogramma op de nationale zender toe. Daarom zullen wij dit jaar opnieuw geen 1 aprilgrap maken – al ging deze week een leuk idee over de redactievloer. We hechten aan onze betrouwbare imago.

Vorige week bezocht ik SXSW opnieuw met directeur-uitgever Rinder Sekeris, om ons te laten inspireren door de nieuwste (journalistieke) ontwikkelingen. Fake news was nog steeds een gespreksonderwerp. Het ontmaskeren van nepnieuws vormt een blijvende uitdaging voor journalisten.

En de consument moet alert blijven om zich niet te laten misleiden. Docent en journalist Esther Wojcicki, moeder van YouTube-baas Susan Wojcick, vertelde op SXSW dat zij journalistiek onderwijs geeft aan de Palo Alto High School. ‘Leer tieners denken als journalisten.’ Vaardigheden zoals kritisch denken en analyseren komen altijd van pas, en zullen helpen nepnieuws van echt te onderscheiden, is haar stelling. En: volg betrouwbare nieuwsmedia.

Er zijn ontwikkelingen die weer een nieuwe dimensie aan nepnieuws toevoegen. Sinds eind vorig jaar zijn er zogeheten deepfakes. Dat zijn realistische nepvideo’s waarop je iets ziet dat niet is gebeurd. Het hoofd van iemand is vervangen door een ander hoofd, of gezicht en stem zijn zo gemanipuleerd dat iemand iets anders zegt dan oorspronkelijk. Waar het nu nog vooral wordt gebruikt in de porno-industrie en als entertainment, is de verwachting dat deepfakes een grote rol gaan spelen in de beïnvloeding van de samenleving. Wat als er een filmpje beschikbaar komt waarop het lijkt dat de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un kernwapens lanceert? Dat kan paniek veroorzaken – of in een slechter geval oorlog. Journalisten moeten op dergelijk nepnieuws voorbereid zijn.

Een opmerkelijke innovatie is spraak. In de VS zijn spraakapparaten – die op jouw vraag de televisie aanzetten of het weer voorlezen – bezig aan een enorme opmars. Dat kan grote gevolgen hebben voor onze manier van nieuws consumeren. Als Nederlands Dagblad blijven wij volop innoveren, en we gaan de komende maanden aan de slag met lessen die wij bij ‘dochter’ Dag6 hebben geleerd. Ook gaan we experimenteren met video en audio. Het doel is: onze lezers online beter te bedienen. Sneller en breder, maar wel zorgvuldig zoals van een krant mag worden verwacht.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?