Uit de hoofdredactie: @NedDagbl #NDnl

Deze week verzond ik een poststuk. Een getikte en uitgeprinte brief, in een envelop, drie kopietjes van artikelen erbij. Gericht aan een trouwe abonnee te Bedum wiens mechanisch getypte briefje ons eveneens per bode bezorgd was.

Dat gebeurt nog maar zelden. Bijna alle correspondentie gaat tegenwoordig digitaal. Snel, laagdrempelig en nagenoeg kosteloos: er komt geen papier, inktpatroon of postzegel meer aan te pas. Een e-mail aan redactie@nd.nl of een opmerking via onze website (www.nd.nl/contact) is, click, zó verstuurd.

Soms reageren we bijna per ommegaande, soms gaan daar dagen (of weken, maximaal vier) overheen. En er komen ook mails binnen die we voor kennisgeving aannemen; niet alles verdient, vereist of vraagt om een reactie. Dat hangt helemaal af van de ernst, de argumentatie, de zorgvuldigheid en de betrokkenheid van de afzender. Ik besteed weleens een dagdeel aan het reageren op één korte, maar scherp en raak geformuleerde opmerking. En de andere dag verdwijnt een complottheorie van vele paginas na vluchtige lezing onbeantwoord in de elektronische archiefmap. Dat is geen kwestie van arrogantie of ongenaakbaarheid, maar van zorgvuldig omgaan met uw abonnementsgeld. Een (hoofd)redacteur is geen pastor die op kosten van duizenden betalende abonnees geduldig achter die éne onredelijke en onbekeerlijke misantroop kan aanrennen. Maar anderzijds: de lezer die met recht en reden aandacht vraagt, krijgt die van harte.

Aan één vorm van interactie met en tussen onze abonnees komt binnenkort een einde: de reactiemogelijkheid onder artikelen op onze website verdwijnt per 1 maart. We merken dat dit traditionele forum door nieuwe ontwikkelingen achterhaald is, en nog maar enkele stamgasten trekt. Lezers signaleren en becommentariëren, delen en bespreken onze artikelen steeds meer via sociale media: Twitter en Facebook met name. Daar vinden geïnteresseerden elkaar en vormen ze netwerken. Daar kun je artikelen aanbevelen bij je vrienden of volgers. Daar kun je ook de redactie en veel individuele redacteuren van het Nederlands Dagblad vinden en aanspreken. En, belangrijk, daar kun je anderen mijden en uit de weg gaan wanneer ze onzin uitkramen, stokpaardjes berijden, of onder een pseudoniem (nickname) elkaar zitten te trollen (treiteren).

Steeds meer uitgevers sluiten hun digitale reactiefora vanwege wangedrag van een deel van de (anonieme) reaguurders. Het is bedrijfseconomisch onverantwoord om 24 uur per dag een moderator in dienst te hebben die alle reacties screent en zo nodig verwijdert. Op www.nd.nl konden bezoekers daarom elkaar corrigeren: wanneer drie bezoekers aanvinken dat ze een reactie ongepast vinden, verdwijnt die automatisch van de site. Maar zulke onderlinge tucht vergt meer fatsoen, respect en verdraagzaamheid dan sommige (anonieme) bezoekers konden opbrengen.

Het reactieforum was ooit bedoeld voor interactie met de krant én tussen lezers onderling. De krant is nog altijd bereikbaar via tal van sporen: de ouwe trouwe postbus, telefoon, e-mail, sociale media. En via die laatstgenoemde netwerken kunnen lezers ook elkaar opzoeken, contact leggen en de krant bediscussiëren. Op Facebook kunt u daartoe vriend worden van het Nederlands Dagblad; op Twitter kunt u @NedDagbl volgen en ons met de hashtag #NDnl aanporren.

PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief