Toen de kerstman het kerstkind wiegde ...

De reclametruck van Coca-Cola die je dezer dagen weer veel (op tv) kunt zien, is een uitgekiende reclamecampagne die al in de jaren dertig is opgezet. De kinderen die er vol verwondering naar staan te kijken, roepen bij volwassenen een diep verlangen op – naar die vroegere naïviteit, naar een tijd dat je nog geloofde dat het kon: een wereld zonder ellende. Opinie
De reclametruck van Coca-Cola die je dezer dagen weer veel (op tv) kunt zien, is een uitgekiende reclamecampagne die al in de jaren dertig is opgezet. De kinderen die er vol verwondering naar staan te kijken, roepen bij volwassenen een diep verlangen op – naar die vroegere naïviteit, naar een tijd dat je nog geloofde dat het kon: een wereld zonder ellende. | beeld ap / Sebastian Kahnert
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Je vindt in het seculiere kerstfeest nog altijd een heleboel elementen terug die niet ver staan van de boodschap van Kerst. Je moet alleen even beter kijken.

Kerstmis betekent voor de meeste Nederlanders vooral een gezellig familiefeest met overvloedig voedsel en dure cadeautjes onder de boom. Voor veel belijdende christenen is deze kerstvervlakking een doorn in het oog: het kerstfeest gaat toch over de geboorte van het kerstkind, de menswording van God in Jezus Christus. Maar veel Nederlanders denken bij kerstmis eerder aan die gezellige Coca-Cola-kabouter dan aan het kerstkind in de kribbe, eerder aan de met lichtjes versierde winkelstraten dan aan de ster van Betlehem.

Niettemin is die kerstman met zijn arrenslee wel heel interessant.

De moder …
Dit is 9% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?