The Passion meer bij de tijd

The Passion in Amersfoort liet meer ruimte voor verbeelding en interpretatie van de toeschouwers. Op de foto: Ellen ten Damme als Maria. Opinie
The Passion in Amersfoort liet meer ruimte voor verbeelding en interpretatie van de toeschouwers. Op de foto: Ellen ten Damme als Maria. | beeld anp / Robin van Lonkhuijsen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
The Passion in Amersfoort was een welkome reactie correctie op eerdere uitvoeringen, met meer aandacht voor het beeld van de lijdende rechtvaardige.

Bij de eerste uitvoering van The Passion. in 2011 in Gouda, stond ik als religieonderzoeker op het plein. Ik was onder de indruk van de moed van de initiatiefnemers om het paasverhaal als spektakel naar de publieke ruimte te brengen. Ik was benieuwd naar de kruisiging: hoe zou dat verbeeld worden?

Toen het kruis bij het plein arriveerde, werd het spel stilgelegd. De verteller hield een lang relaas over de kruisdood van Jezus. Ik haakte af. De uitgebreide details over het lichamelijke lijden van Jezus herinnerde me aan Bob Smalhout, aan Mell Gibsons Passion of the Christ en de bloedtheologie v …
Dit is 31% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief