Sta op tegen vanzelfsprekendheid

Bedrijven willen zich in toenemande mate verbinden met de wereld. Op de foto: De voorzitter van Voedselbank Nederland en de directeur van Unilever ondertekenen een contract voor verlenging van de samenwerking. Opinie
Bedrijven willen zich in toenemande mate verbinden met de wereld. Op de foto: De voorzitter van Voedselbank Nederland en de directeur van Unilever ondertekenen een contract voor verlenging van de samenwerking. | beeld anp / Jerry Lampen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het middenveld, met organisaties als vakbonden, wordt steeds meer een vijand van zichzelf. Gelukkig zijn er ontelbaar veel initiatieven van burgers die het heft zelf in handen nemen.

Het politieke en maatschappelijke gesprek over pensioenen, de zzp’er, de cao, de zorg en de vormgeving van het maatschappelijk middenveld laat zich gijzelen door gestolde belangen, gestoeld op successen van het verleden. Solidaire en op de toekomst gerichte keuzes lijken niet meer relevant, met alle gevolgen van dien. Sociale partners moeten de vraag weer durven stellen ‘waartoe zijn wij op aarde’, wat bezielt ons? Als solidariteit nog steeds het referentiekader is, dan vraagt dat lef.

De sociale problemen van vandaag zijn niet meer dezelfde als die van honderd jaar geleden. Alleen al op gron …
Dit is 10% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief