Rapport Onderwijsraad helpt bij gesprek over goede leraar

Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Een nieuw rapport van de Onderwijsraad biedt een uitgelezen kans om het gesprek over ‘de goede leraar’ te voeren. Niet alleen over zeggenschap, uren en regels. Ook over drijfveren en idealen.

Meestal worden school en leraar tegenover elkaar geplaatst in discussies over het leraarschap. Het loopt dan uit op een klaagzang over werkdruk, functiedifferentiatie, contacturen en protocollen. De oplossing is vooral meer geïnstutionaliseerde medezeggenschap. Die aanpak is mij te snel en te smal.

Het gesprek over ‘de goede leraar’ moet een spa dieper steken. Bij eerste aanblik van het jongste rapport van de Onderwijsraad, Een ander perspectief op professionele ruimte in het onderwijs, dacht ik: weer dezelfde belijdenis – ‘zet de professional centraal’. Maar dat viel mee. Het rapport biedt …
Dit is 20% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief