Philips als een bord spaghetti

Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Jan Hommen vertelde op een nieuwjaarsreceptie van ING dat hij Cor Boonstra (de man die Philips van een bord spaghetti in een bord asperges wilde transformeren) in 1999 eens huilend achter zijn bureau had aangetroffen.

‘Wat moet ik, Jan? Ik weet het niet’, zei hij tegen Hommen, toen financiële topman in Eindhoven en later puinruimer bij ING en KPMG.

Roel Pieper was een jaar eerder door Boonstra naar Philips gehaald. In de VS was hem Scientific Atlanta, een producent van zogenoemde settopboxen die boven op de televisie konden worden geplaatst, in het oog gevallen. Pieper dacht dat die de grote concurrent zouden worden van de PC en Sony’s Playstations. Dat moest Philips kopen.

Het bedrijf kostte vijf miljard gulden. Pieper stond bekend als informaticatechneut en doortastend dealmaker. Met trompetgeschal was …
Dit is 19% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief