Papieren media hebben het moeilijk

Nieuwe media moeten niet worden ingezet als reddingsboeien voor oude media, vindt Paul Abspoel. |beeld ANP / Lex Lieshout Opinie
Nieuwe media moeten niet worden ingezet als reddingsboeien voor oude media, vindt Paul Abspoel. |beeld ANP / Lex Lieshout

De financiële malaise bij Inspirit Media is voor een belangrijk deel te verklaren door teruglopende abonnementen en verminderde advertentie-inkomsten, maar er is ook te zwaar ingezet op nieuwe initiatieven, met grote financiële risico's. Nieuwe media moeten niet worden ingezet als reddingsboeien voor oude media. Toch zal er blijvend vernieuwd moeten worden.

'Wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle' is een Bijbelse waarschuwing die ook van toepassing lijkt te zijn op bedrijven in de christelijke mediamarkt. Die markt is namelijk klein en relatief kwetsbaar, omdat diverse negatieve ontwikkelingen ons parten spelen. Er is sprake van een verdringingsmarkt met veel spelers in een beperkte ruimte. Wanneer ik naar de landen om ons heen kijk, dan zijn we in het Nederlandse taalgebied gezegend met een groot aantal christelijke uitgevers en producenten. Dat heeft te maken met ons bevolkingsaantal en onze koopkracht (qua oppervlakte mag Nederlan …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?