Onderwijs meten is heel zinnig

beeld novum / Etienne Busink Opinie
beeld novum / Etienne Busink

Waarom zou je de effecten van het onderwijs, ook de sociale opbrengsten ervan, niet mogen meten? Het is niet altijd gemakkelijk, maar het kan wel, en het is belangrijk.

In mijn oratie heb ik naar voren gebracht dat sociale opbrengsten van onderwijs belangrijk zijn dat zullen veel mensen vinden , maar ook dat we zouden moeten weten hoe die sociale opbrengsten ervoor staan. Bert Mollema vroeg zich af: Kun je dergelijke opbrengsten wel meten? Of: moet de overheid zich daarmee bemoeien? (ND 20 juni) Wim Dekker voegde daar (ND 23 juni) nog een bedenking aan toe: moet je sociale opbrengsten wel willen meten? Onderwijs is voor het grootste deel activiteitgericht en niet doelgericht. Dat geldt voor bijna alle heilige handelingen. Over die uitspraak heb ik een po …
Dit is 11% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Elke dag een nieuwsbrief

Elke dag het ND