Inspirerende atheïstische reclame

De kans dat God al dan niet bestaat, kan niet via een wetenschappelijke methode worden bepaald. Het was om die reden beter geweest als de leus in de atheïstische reclame gewoon had geluid: 'God bestaat niet, dus maak je niet druk en geniet van het leven'. |foto ANP/Gerald van Daalen Opinie
De kans dat God al dan niet bestaat, kan niet via een wetenschappelijke methode worden bepaald. Het was om die reden beter geweest als de leus in de atheïstische reclame gewoon had geluid: 'God bestaat niet, dus maak je niet druk en geniet van het leven'. |foto ANP/Gerald van Daalen

Langs de snelweg A4 bij Schiphol staat sinds dinsdag een billboard met de tekst 'Er is waarschijnlijk geen God, durf zelf te denken en geniet van dit leven'. Het woord 'waarschijnlijk' in deze atheïstische reclame nodigt uit tot kansberekeningen.

De actie 'Er is waarschijnlijk geen God, durf zelf te denken en geniet van dit leven' houdt de gemoederen in Nederland bezig. Een opvallend element in deze uitspraak is het woord 'waarschijnlijk'. Natuurlijk, elke wetenschapsfilosoof weet dat het onmogelijk is om te bewijzen dat God niet bestaat. Maar is het dan wel mogelijk om aan te tonen dat het waarschijnlijk is dat God niet bestaat? Onttrekt dat zich niet aan ieder menselijk experiment? Toch wordt het al of niet bestaan van God vaak in termen van kansen geduid. Een beroemd en nog steeds vaak aangehaald argument is dat van David Hum …
Dit is 9% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door