Grieks en Latijn zijn meer dan twee talen

De Verkenningscommissie Klassieke Talen signaleert problemen in het onderwijs klassieke talen: slechte examenresultaten en motivatieproblemen bij de leerlingen. Bovendien kunnen classici het onmiddellijke nut van hun vak niet goed duidelijk maken. ,,Laat de puber niet bepalen wat nuttig voor hem of haar is. ''

Er bestaat een verband tussen de invoering van de Tweede Fase in het onderwijs en de teruglopende examenresultaten van vooral Latijn in de laatste jaren. De verklaring hiervoor is tweeledig: het aantal contacturen werd toen met een derde tot de helft verminderd en de toetsingsmomenten werden spaarzamer. Voor de moeilijke vakken Grieks en Latijn is veel contacttijd van groot belang, omdat de leerling bij zelfstandig werken snel vastloopt in een tekst en het dan opgeeft. Verder ontstond bij vele leerlingen de gedachte dat leerwerk best uitgesteld kan worden tot vlak voor of zelfs tijdens …
Dit is 13% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Elke dag een nieuwsbrief

Elke dag het ND