Gerommel bij nakijken examens

Het is de gewoonste zaak dat de normen van het examen worden bijgesteld als leerlingen te veel fouten maken. |beeld GPD / Flip Franssen Opinie
Het is de gewoonste zaak dat de normen van het examen worden bijgesteld als leerlingen te veel fouten maken. |beeld GPD / Flip Franssen

Toen een docente Frans drie weken geleden zag dat het eindexamen Frans weer vol zat met fouten, wilde ze er iets aan doen. Ze wist de minister zover te krijgen, maatregelen te nemen. Maar het eigenlijke probleem - de falende examenmakers - wordt onder de mat geveegd. Dit is het relaas van Charlotte Goulmy.

De eindexamens Frans wemelen sinds de invoering van de Tweede Fase van de fouten. Vraagstellingen kloppen vaak niet, docenten weten zelf ook niet of D of B nu een beter antwoord is, eigenlijk is geen enkele optie correct, oeverloze discussies, verschillende interpretaties, gerommel met teksten en ga zomaar door. Docenten smeken het College voor Examens (CvE) ieder jaar weer om verbetering, maar men heeft een monopolie en je kunt smeken tot je een ons weegt. In 2009 had ik er genoeg van en dankzij de interventie van de Nationale Ombudsman is het twee jaar lang goed gegaan. Die twee jaar …
Dit is 9% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Elke dag een nieuwsbrief

Elke dag het ND