Opinie: Wat de ondergang van kerkelijke centra in Noord-Afrika ons kan leren

Verovering van Kreta door de Saracenen (miniatuur Skylitzes Matritensis, 12e eeuw), een Noord-Arabisch volk dat zich lange tijd verzette tegen de Oost-Romeinse keizers en zich al vroeg (achtste eeuw) bekeerde tot de islam. Opinie
Verovering van Kreta door de Saracenen (miniatuur Skylitzes Matritensis, 12e eeuw), een Noord-Arabisch volk dat zich lange tijd verzette tegen de Oost-Romeinse keizers en zich al vroeg (achtste eeuw) bekeerde tot de islam. | beeld wikimedia
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Hoe kwam het dat de kerk in Noord-Afrika niet overeind bleef toen dit gebied onder Arabische overheersing kwam? Wat valt ervan te leren? Dat de kerk zich ter plaatse moet kunnen aansluiten bij de cultuur van de gelovigen.

Ooit lagen – na Rome – de tweede en derde stad van het Romeinse Rijk in Noord-Afrika: Alexandrië in Egypte en Carthago in het huidige Tunesië. Dit werden ook belangrijke centra van de kerk. Kerkvaders als Tertullianus, Cyprianus en Augustinus kwamen uit Noord-Afrika.

Hoe kwam het dan dat dit gebied vanaf de zevende eeuw onder Arabische overheersing kwam, en dat de kerk niet overeind kon blijven onder de nieuwe machthebbers?

Daar zijn diverse redenen voor, maar twee ervan hebben misschien iets te zeggen voor vandaag:

Je kunt in dit gebied eigenlijk niet spreken over ‘de kerk’. In de drie eeu …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?