Onrust laat consument niet onberoerd

In Maastricht zitten bezoekers van een terras dinsdag te genieten van het zonnetje. |beeld ANP/Marcel van Hoorn Opinie
In Maastricht zitten bezoekers van een terras dinsdag te genieten van het zonnetje. |beeld ANP/Marcel van Hoorn

AMSTERDAM - De financiële markten bepalen steeds meer de economische barometer en daarmee de gemoedsrust van de consument. Zonder vertrouwen in de toekomst geeft die geen geld uit.

In de winkelstraten is het niet minder druk dan andere jaren; wel aan de kassa's. Of het nu gaat om woninginrichting, mode, elektronica of voeding: de consument kijkt wel, maar koopt minder en dat heeft maar in zeer beperkte mate van doen met de enigszins verminderde koopkracht. Over het algemeen is het geld er wel, maar niet het vertrouwen om het uit te geven. Alleen de dagelijkse boodschappen blijken volgens onderzoek nog aan het 'kopersvacuüm' te ontsnappen. Opmerkelijk genoeg overigens ook de autoverkopen. De consument wacht op rust en op positieve signalen die hem weer vertrouwen g …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?