Onderwijs is nu: alles eruithalen wat erin zit

In groep 1 beginnen we met letters en eind groep 2 moeten ze er minimaal twintig kennen. We vallen het jonge kind er elke dag mee lastig met als doel: snel resultaat! Meetbaar, specifiek, het latje erbij van scores en telling. Opinie
In groep 1 beginnen we met letters en eind groep 2 moeten ze er minimaal twintig kennen. We vallen het jonge kind er elke dag mee lastig met als doel: snel resultaat! Meetbaar, specifiek, het latje erbij van scores en telling. | beeld anp / Remko de Waal
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het motto in groep 1 van de basisschool is: elke twee dagen een nieuwe letter of nieuw woordje en ... doorgaan, doorgaan! Geen tijd te verliezen.

Het artikel ‘Stop de opjaag- en testcultuur’ is me als leerkracht uit het hart gegrepen (Nederlands Dagblad 27 april). Ik kan putten uit onderwijs­ervaring (21 jaar) in de groepen 3, 4, 5 en 6. De gedachte is als volgt: Deurtje open, uitgekiend en uitgetest lesprogramma erin, deurtje dicht en ... ziedaar, als vanzelf: resultaat!

Zo gaat dat op papier, achter een bureau. De werkelijkheid is weerbarstiger. Je werkt met kleine mensen, ook wel kinderen genoemd, die volop in ontwikkeling zijn en wat zo lastig is: dit ook nog in hun eigen tempo en tijd doen.

Daar hebben we geen tijd voor. De stroo …
Dit is 16% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?