Onderwijs is nergens goed voor

Jan Verweij (m.) en zijn collegas uit het basis- en het middelbaar beroepsonderwijs (rechts en links van hem) zijn als Leraar van het Jaar 2012 een jaar lang ambassadeur voor alle 350.000 leraren in Nederland. |beeld novum / Rein van Zanen Opinie
Jan Verweij (m.) en zijn collegas uit het basis- en het middelbaar beroepsonderwijs (rechts en links van hem) zijn als Leraar van het Jaar 2012 een jaar lang ambassadeur voor alle 350.000 leraren in Nederland. |beeld novum / Rein van Zanen

Als kersvers Leraar van het Jaar wil je het onderwijs promoten. Dat zou een band moeten scheppen met de minister, maar de werkelijkheid is helaas anders. Zij ziet iets heel belangrijks over het hoofd.

Hoe mooi zou het zijn als ik als nieuwe Leraar van het Jaar samen met minister Van Bijsterveldt in het komende jaar school zou kunnen loskoppelen van het begrip schools. Dat laatste staat namelijk voor saai, benepen, kinderlijk, hokjesdenken en spruitjeslucht. Maar hoe anders is de praktijk! Loop eens door een school en hoor hoe kwartjes vallen bij lessen als geschiedenis en scheikunde, hoor hoe er uitleg gegeven wordt over een excursie, zie hoe leerlingen samenwerken en merk hoeveel projecten er van de grond komen; verwonder je over de ijver van leerlingen en over de inzet van leerkrachte …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?