Onderwijs heeft niks met ontwikkelen van talenten te maken

Waarom zou het de taak van het onderwijs zijn het maximale uit kinderen te halen, onder verwijzing naar de gelijkenis van de talenten? De strekking daarvan is een heel andere. |beeld ANP / Koen Suyk Opinie
Waarom zou het de taak van het onderwijs zijn het maximale uit kinderen te halen, onder verwijzing naar de gelijkenis van de talenten? De strekking daarvan is een heel andere. |beeld ANP / Koen Suyk

Talentontwikkeling is het hedendaagse toverwoord in het onderwijs. Alles uit de leerlingen halen wat erin zit, is het adagium van menige school. Het christelijk onderwijs fundeert dat vaak ook nog op de gelijkenis van de talenten. Ten onrechte.

Heeft een mens de plicht om zijn talenten te benutten? Dat is natuurlijk kul, zegt filosoof Bas Haring in een kort interview op de website www.hetkind.org. Waar zou die plicht vandaan komen? De taak van het onderwijs is volgens hem niet om het maximale uit kinderen te halen, maar om hen te helpen hun plek te vinden. Daar heeft hij volgens mij groot gelijk in. Maar gek genoeg blaast het christelijk onderwijs driftig zijn partij mee in de liberale partituur van de talentontwikkeling. Veel christelijke scholen verwijzen naar de gelijkenis van de talenten (Matteüs 25:14-30) om duidelijk te …
Dit is 15% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?