Omstreden paascampagne onthulde een kloof

Veel klachten over de campagne hadden als rode draad dat de heiligheid van God erdoor werd aangetast. Opinie
Veel klachten over de campagne hadden als rode draad dat de heiligheid van God erdoor werd aangetast. | beeld kerk in actie
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Een tv-campagne van Kerk in Actie, vorig jaar rondom Pasen, riep veel negatieve reacties los. Daarin botsten twee vormen van eerbied.

Op 10 april 2017, een week voor Pasen, lanceerde Kerk in Actie de campagne ‘Geloven in Delen’. In reclamespotjes scheurden verschillende mensen een foto van Jezus – gebaseerd op de lijkwade van Turijn – in stukken en gooiden de snippers in de lucht.

Een vloed aan negatieve reacties op sociale media, telefoontjes naar Kerk in Actie en klachten bij de Reclame Code Commissie volgde.

In een van de spotjes was PKN-predikant Joost Schelling te zien, herkenbaar in ambtskleding. Hij vond de campagne ‘gedurfd’. ‘Een foto verscheur je normaal gesproken uit boosh …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?