Max Havelaar moet gaan vernieuwen

Boeren die producten als bananen en cacao leveren met het Max Havelaarkeurmerk hebben door de stijgende voedselprijzen op de wereldmarkt geen financiële steun meer nodig. De fairtradebeweging zal zich moeten aanpassen. |beeld GPD / Harmen de Jong Opinie
Boeren die producten als bananen en cacao leveren met het Max Havelaarkeurmerk hebben door de stijgende voedselprijzen op de wereldmarkt geen financiële steun meer nodig. De fairtradebeweging zal zich moeten aanpassen. |beeld GPD / Harmen de Jong

Max Havelaar geeft met zijn concept van fairtrade antwoord op een niet meer bestaand probleem. Een andere aanpak is nodig. Wat toen goed was, is nu achterhaald.

Het kritische artikel over cacaoboeren in Afrika die niets opschieten met het Max Havelaarkeurmerk (ND 10 november), heeft ook in de achterban van Solidaridad veel vragen opgeroepen. Niet verbazingwekkend omdat Solidaridad in 1988 het keurmerk Max Havelaar heeft opgericht en drie belangrijke producten koffie, bananen en goud onder het fairtradekeurmerk heeft gebracht. Eind jaren negentig koos Solidaridad voor een bredere aanpak om de agenda op het gebied van duurzaamheid verder aan te jagen. Er kwam enig ongemak in de verhouding tot Max Havelaar omdat die aanvankelijk defensief reagee …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?