Maatschappij heeft kennis erg nodig

De Cito-toets test leerlingen op hun kennis. |beeld Novum Opinie
De Cito-toets test leerlingen op hun kennis. |beeld Novum

Verzet tegen de toetsobsessie in het onderwijs komt voort uit een vermeende eenzijdige nadruk op kennis. Maar met vaardigheden alleen kom je er niet. Kennis blijft onmisbaar om je tot volwaardige, kritische burger te ontwikkelen.

In het Nederlands Dagblad van 27 januari schrijft docent Pascal Cuijpers over de toetsobsessie in het Nederlandse onderwijs. Hij heeft veel liever dat scholen inzetten op vaardigheden die een leerling van nu pas écht nodig heeft in de 21ste eeuw en waarnaar de maatschappij inmiddels verlangt. Zijn oproep past in een bredere tendens die onder meer door de minister van Onderwijs, Jet Bussemaker (PvdA), wordt gedeeld. Aan Cuijpers kritiek op toetsen ligt echter een meer fundamenteel bezwaar ten grondslag: de in zijn ogen onterechte nadruk op kennis. De Cito-toets is op basisscholen al jare …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?