Leesmethode slecht voor kind

|beeld novum / John Peters Opinie
|beeld novum / John Peters

Volgens Laura Zwoferink dienen peuters en kleuters in hun leren, dat spel voor hen is, op hun eigen niveau begeleid te worden omdat kinderen niet maakbaar zijn (ND, 2 april). Ze heeft gelijk, ondanks kritiek.

Bé Steenbergen acht het kind binnen een marge maakbaar: Goed gericht onderwijs kan de ontwikkeling van de intelligentie versnellen (ND, 6 april). Onderwijsadviseur Zwoferink en orthopedagoog Steenbergen verwoorden de klassieke onderwijspedagogische strijdvraag: dienen we de ontwikkeling te volgen of kunnen we haar versnellen? Ontwikkelingspsychologisch gezien heeft Zwoferink het bij het rechte eind en stelt Steenbergen de zaken te mooi voor. Steenbergen beroept zich op het begrip zone van de naaste ontwikkeling van de Russische pedagoog Lev Vygotsky (1896-1934). Stel dat Tonja mama en …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?