Leer met beelden omgaan

<p>Het kunstwerk ‘Mohn und Gedächtnis’ van Anselm Kiefer. Kiefer verbeeldt historische gebeurtenissen, zoals de Tweede Wereldoorlog. Zijn werk biedt mogelijkheden om leerlingen een eigentijdse kijk op de geschiedenis te geven.</p> Opinie

Het kunstwerk ‘Mohn und Gedächtnis’ van Anselm Kiefer. Kiefer verbeeldt historische gebeurtenissen, zoals de Tweede Wereldoorlog. Zijn werk biedt mogelijkheden om leerlingen een eigentijdse kijk op de geschiedenis te geven.

| beeld ap / Hans Edinger
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het vak beeldende vorming in het voortgezet onderwijs dreigt minder aandacht te krijgen. Jammer, want er is geen ander vak dat zo veel individuele aandacht geeft aan de leerling.

De hoofdlijn van het Platform Onderwijs 2032, dat is ingesteld door staatssecretaris Dekker, adviseerde begin oktober om afzonderlijke vakken te bundelen in thematische lessen, toegespitst op leervragen van individuele leerlingen. Het vak beeldende vorming komt hierbij in het gedrang. Vanuit mijn praktijkervaring als vakdocent wil ik aantonen hoe beeldende vorming leerlingen begeleidt tot vaardige, waardige en aardige jonge mensen. En dit is precies wat het platform voorstelt.

leren kijken

Educatie komt van het Latijnse ‘educare’, wat betekent: ‘naar buiten brengen wat van binnen …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?