Kunst als speeltje van rijken

Het schilderij Portret van een heer van Frans Hals op de kunstbeurs TEFAF in Maastricht. Rijken wedijveren steeds nadrukkelijker om belangrijke kunst te bemachtigen om daarmee een privémuseum in te richten. Als een soort persoonlijk monument. Beeld anp / Marcel van Hoorn Opinie
Het schilderij Portret van een heer van Frans Hals op de kunstbeurs TEFAF in Maastricht. Rijken wedijveren steeds nadrukkelijker om belangrijke kunst te bemachtigen om daarmee een privémuseum in te richten. Als een soort persoonlijk monument. Beeld anp / Marcel van Hoorn

Belangrijke kunst wordt, onder andere door bezuinigingen op subsidies, een speeltje van de rijken.

Met kunst troeven ze andere rijken af, en hebben invloed op het beeld dat een cultuur van zichzelf uitdraagt. Beeldende kunst heeft altijd gefunctioneerd in een context van macht, status en geld. Dat is haar lot. Toch was in de vorige eeuw, hand in hand met het algemene democratiseringsproces, een kunstwereld ontstaan waarin een zeker machtsevenwicht bestond tussen kunstenaars, galeries, museumdirecteuren en critici. Dat evenwicht is de laatste 25 jaar verstoord door de spectaculaire groei van de kunstmarkt. Aan die expansie is nog lang geen einde gekomen nu ook in China, de Verenigde A …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?