Iedereen moet lofzang kunnen begrijpen

Hoeveel mensen die de kerkdiensten bezoeken, zijn niet zo vertrouwd met de Bijbel dat zij het klassieke kerklied in zijn diepgang kunnen waarderen? Neem het kind, de jongere, het kerklid met een verstandelijke of sociale beperking, de toevallige passant. Een aantal van hen zal nooit tot dié waardering van het kerklied komen, die kerkmusicus Dirk Zwart graag ziet. |beeld Nederlands Dagblad/Jaco Klamer Opinie
Hoeveel mensen die de kerkdiensten bezoeken, zijn niet zo vertrouwd met de Bijbel dat zij het klassieke kerklied in zijn diepgang kunnen waarderen? Neem het kind, de jongere, het kerklid met een verstandelijke of sociale beperking, de toevallige passant. Een aantal van hen zal nooit tot dié waardering van het kerklied komen, die kerkmusicus Dirk Zwart graag ziet. |beeld Nederlands Dagblad/Jaco Klamer

Dirk Zwart, kerkmusicus en cantor-organist in Rotterdam-Centrum, houdt in het ND van 21 mei een pleidooi voor het behoud van de klassieke kerkmuziek in de erediensten. (Lees het artikel hier: deel 1 en deel 2) Veel van wat hij schrijft, heeft mijn instemming, maar ik heb ook mijn moeiten en die betreffen vervreemding.

Zwart eindigt met: ‘Toegegeven: de klassieke kerkmuziek is als muziekcultuur onmiskenbaar anders dan de muziekcultuur van de straat. Maar ligt daarin niet ook juist haar kracht en aantrekkelijkheid?’ Hij schrijft dat ook als het niet aantrekkelijk blijkt te zijn, het de vraag is of we met minder genoegen mogen nemen ‘als het gaat om het niveau van onze aanbidding en lofprijzing?’ Daarvoor schreef hij: ‘Toegegeven: je moet wel vertrouwd zijn met de taal en de denkwereld van het geloof. Toegegeven, voor wie de Bijbel niet kent, zal zo’n lied (klassiek kerklied, red.), best vreemd zijn. Ik …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?