Identiteit in de vakken: hoognodig!

Wiskunde is niet alleen droog en taai, maar kan ook op een speelse manier aan kinderen worden overgedragen. Dat gebeurt onder meer op wiskundezomerkampen waar kinderen puzzels maken en bouwwerken optrekken. Wiskunde is een vak, waar met wat creativiteit de christelijke identiteit ook in uit kan komen, bijvoorbeeld in het wijzen op de orde in Gods schepping. |foto ANP/Toussaint Kluiters Opinie
Wiskunde is niet alleen droog en taai, maar kan ook op een speelse manier aan kinderen worden overgedragen. Dat gebeurt onder meer op wiskundezomerkampen waar kinderen puzzels maken en bouwwerken optrekken. Wiskunde is een vak, waar met wat creativiteit de christelijke identiteit ook in uit kan komen, bijvoorbeeld in het wijzen op de orde in Gods schepping. |foto ANP/Toussaint Kluiters

Welke plaats heeft wereldbeschouwing in het onderwijs? En hoe worden toekomstige docenten in hun opleiding voorbereid op het denken vanuit een christelijke wereldbeschouwing?

Hebben docenten in het middelbaar onderwijs voldoende in huis om hun leerlingen toe te rusten zodat zij de confrontatie met de vaak seculiere wereld van universiteit en hbo kunnen aangaan? De antwoorden op die vragen zijn niet positief. Er is veel werk aan de winkel om de christelijke identiteit te integreren in de diverse vakken op school. In het middelbaar onderwijs is de afgelopen vijftien jaar veel veranderd. In de periode van de Tweede Fase was zelfstandigheid en zelfwerkzaamheid het motto. Veel docenten voelden zich verplicht afscheid te nemen van het 'echte' onderwijzen. Tijdens …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?