Het positieve effect van het vinkje

De minister wil zich met het vinkje gaan bemoeien. Dat is niet nodig en zelfs ongewenst. Dit keurmerk is een mooi initiatief van de sector zelf. Opinie
De minister wil zich met het vinkje gaan bemoeien. Dat is niet nodig en zelfs ongewenst. Dit keurmerk is een mooi initiatief van de sector zelf. | beeld anp / Rob Voss
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het vinkje, dat op producten aangeeft hoe gezond het is, heeft een positief effect voor de consument. En fabrikanten verbeteren door dit vinkje hun producten.

Aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University, ben ik betrokken bij onderzoek naar het effect van keurmerken. We hebben onderzoek gedaan onder duizenden consumenten, vaak aan de hand van het Ik-kies-bewust-keurmerk en de opvolger daarvan, het vinkje. We zien dat dit keurmerk in de meeste gevallen het product iets aantrekkelijker maakt voor de consument en dat als gevolg daarvan ook de wil om het te kopen iets toeneemt.

Dat wil niet zeggen dat de consument ook begrijpt wat het vinkje echt betekent. Veel consumenten snappen het niet goed (ND 22 april). Maar voor wie even de moeite n …
Dit is 18% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief