Het Nederlands Dagblad heeft 2015 hoopgevend afgesloten.

Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Het Nederlands Dagblad heeft 2015 hoopgevend afgesloten, zowel journalistiek als zakelijk. ‘Hoop’ was het thema van de ND Oud&Nieuw. Daar hebben we veel positieve ­reacties op gekregen; net als op de ND Kerst en het magazine ND Winter. Een bijkomend voordeel van de tabloidpers waarop we sinds november drukken, is dat krant en bijlage niet meer even dik hoeven te zijn. Dat verruimt de creatieve vrijheid. Maar ook de betere printkwaliteit van de foto’s en leesbaarheid van tekst is iets wat ­lezers nog bijna ­dagelijks ­verheugd signaleren.

Financieel heeft het ND over 2015 bescheiden winst gemaakt. En wat belangrijker is: voor het eerst sinds jaren telden we 31 december méér abonnees dan waarmee we 1 januari waren begonnen. Van die 24.000 krijgt 80 procent de krant zes dagen op papier, terwijl de overigen het ND digitaal lezen, of alleen in het weekend op papier, of een combinatie daarvan. Die verhouding verschuift langzaam. Digitaal blijkt met name voor werkende mensen doordeweeks een aantrekkelijke vorm (je hebt mobiel, ­achter je laptop of pc altijd de krant onder de knop). Zowel de gedrukte als digitale kranten worden op grote schaal gedeeld: elk abonnement bereikt vier à vijf lezers.

Maandag was het Nederlands Dagblad onderwerp van het wekelijkse bedrijfsprofiel in de Volkskrant. Het was boeiend om ons daarvoor nu eens zélf te laten bezoeken en bevragen. Je merkt dan bijvoorbeeld hoe makkelijk ook een welwillende verslaggever dingen verkeerd kan interpreteren. Het feit bijvoorbeeld dat in ons bedrijfspand nogal wat ruimte overtollig is geraakt, werd in het conceptartikel verklaard vanuit het krimpen van de redactie. Terwijl ons aantal journalisten in vaste dienst nú tweeënhalf keer zo groot is als toen dit pand werd gebouwd, in de jaren tachtig! Dat we toch steeds meer kantoorruimte overhebben, komt doordat Nedag Uitgevers in de loop der jaren diverse neventakken en ondersteunende afdelingen heeft afgestoten. Het bedrijf concentreert zich steeds meer op zijn kerntaak: christelijke journalistiek.

In de Volkskrant-reportage werd het ND geschilderd als een ‘warme krant over een veilige wereld’. Dat warme vonden we wel mooi; misschien kwam het door de adventskaarsen die in december dagelijks in de krant brandden. Dat we alleen over een veilige wereld berichten (‘over oorlog en geweld schrijft de krant nauwelijks’) vonden we zelf minder herkenbaar. Met name onze (relatief zwaar bemande) buitenlandredactie vond dat wel een hilarische waarneming. Enfin: dat we behalve veel ellende ook hoopvol en goed nieuws brengen, dat mag van het Nederlands Dagblad best gezegd worden.

PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief