Het mysterie van de goede leraar ontrafeld

Leerlingen die zwak zijn, hebben soms alleen baat bij het werk van die geweldige leraar die vooral kennis overbrengt, omdat ze ook nog een andere docent hebben die meer in hen als persoon dan als leermachine geïnteresseerd is.Beeld gpd / Koen van Weel Opinie
Leerlingen die zwak zijn, hebben soms alleen baat bij het werk van die geweldige leraar die vooral kennis overbrengt, omdat ze ook nog een andere docent hebben die meer in hen als persoon dan als leermachine geïnteresseerd is.Beeld gpd / Koen van Weel

Het artikel van de econoom Leo van der Geest onder de kop 'Slechte leraar verdient geen plek meer in klas' (ND 17 maart) verdient om diverse redenen tegenspraak.

Leo van der Geest stelt vast dat prestaties van leraren niet ondubbelzinnig vastgesteld kunnen worden, en dat daarom een bonus niet zal helpen. Dat zou wel eens waar kunnen zijn. Blijkbaar is het een groot mysterie hoe leerlingen aan hun kennis en diploma's komen. Als ik het verhaal van Van der Geest lees, verheugt het mij bijzonder dat economen dit mysterie tot dusver niet hebben kunnen ontrafelen. De onlangs ontstane ophef over de daling van Nederland op de internationale ranglijsten op het gebied van de kwaliteit van het onderwijs is flink aangeblazen door minister Marja van Bijsterv …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?