Hang kind niet op aan metingen

Hang kinderen niet op aan affectieve metingen. Er zouden veel uitvallers zijn. Die we dan geneigd zijn nog langer op school te houden. Tot de leeftijd van 23 jaar (en verder?) zoals de minister hardop dacht. Het almaar oprekken van de periode van onvolwassenheid heeft niet zulke positieve effecten op de stevigheid van affectief gedrag. |beeld novum / Rob Voss Opinie
Hang kinderen niet op aan affectieve metingen. Er zouden veel uitvallers zijn. Die we dan geneigd zijn nog langer op school te houden. Tot de leeftijd van 23 jaar (en verder?) zoals de minister hardop dacht. Het almaar oprekken van de periode van onvolwassenheid heeft niet zulke positieve effecten op de stevigheid van affectief gedrag. |beeld novum / Rob Voss

Het meten van sociale vaardigheden in het onderwijs levert veel schijnzekerheden op. Want wie kent niet die lastige, egoïstische, pesterige klier, die zonder iets uit te voeren toch slaagt voor zn examen, nauwelijks te bewegen is tot belangstelling voor kerk of cultuur, maar die tien jaar later een steunpilaar is voor kerk en maatschappij?

Aan Anne Bert Dijkstra kan consequentie niet ontzegd worden: sinds zijn proefschrift (1992), waarin hij de vraag of religie (= de vrijgemaakte leefwereld indertijd) positief effect heeft op leervakken als rekenen en taal, negatief moest beantwoorden, heeft hij nog diverse onderzoeken naar sociaal gedrag van o.a. pubers op zijn naam staan. Mede naar aanleiding van de discussie in het ND over zijn oratie en zijn reactie daarop in de krant van maandag 2 juli, zeg ik, met hem: Onderwijs meten, is zinvol. Dat doen we al eeuwen bij tentamens, examens, toetsweken, enz. Wij gaan na of de doelen …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?