Een specialist in levensvragen

In het openbaar basisonderwijs moet een leerkracht komen die gespecialiseerd is in levensbeschouwelijk onderwijs. Vrijwillig kunnen kinderen daar nu al kiezen voor godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs, maar andere kinderen hebben net zo goed levensvragen waarop antwoorden gegeven moeten worden. |beeld Nederlands Dagblad Opinie
In het openbaar basisonderwijs moet een leerkracht komen die gespecialiseerd is in levensbeschouwelijk onderwijs. Vrijwillig kunnen kinderen daar nu al kiezen voor godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs, maar andere kinderen hebben net zo goed levensvragen waarop antwoorden gegeven moeten worden. |beeld Nederlands Dagblad

Het ministerie van Onderwijs wil de subsidie voor Godsdienstig en Humanistisch Vormingsonderwijs (GVO en HVO) stopzetten. Hiermee zou volgens de tegenstanders het levensbeschouwelijk onderwijs op de openbare basisschool in gevaar komen. Maar dit onderwijs zou meer moeten zijn dan alleen G/HVO.

Een openbare basisschool moet inderdaad aan levensbeschouwelijk onderwijs doen. Eén van de zes kernwaarden van openbaar onderwijs luidt: De openbare school besteedt actief aandacht aan uiteenlopende levensbeschouwelijke, godsdienstige en maatschappelijke waarden. Wanneer een school alleen aan levensbeschouwelijk onderwijs doet door G/HVO te laten geven, wordt het gebied geparkeerd bij de vakleerkracht G/HVO. Maar levensvragen van leerlingen zijn niet op te houden tot dat ene uurtje in de week. Bovendien zijn deze vragen ook niet voorbehouden aan een select groepje leerlingen dat voor H …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?