Dwingende verhalen van kerkverlaters

Veel van de verhalen van kerkverlaters kennen de vertelstijl van ‘het bevrijde slachtoffer’. Het zijn seculiere bevrijdingsverhalen waartegen nauwelijks verzet mogelijk is. Opinie
Veel van de verhalen van kerkverlaters kennen de vertelstijl van ‘het bevrijde slachtoffer’. Het zijn seculiere bevrijdingsverhalen waartegen nauwelijks verzet mogelijk is. | beeld anp / Jerry Lampen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Mensen die het christelijk geloof vaarwel hebben gezegd, vertellen daarover graag als ‘bevrijd slachtoffer’. Het is een krachtige en dwingende manier van vertellen en het is moeilijk om je ertegen te verweren.

Het is een lange serie romans die telkens over hetzelfde gaan. De bekendste laatste twee waren Knielen op een bed violen van Jan Siebelink en Dorsvloer vol confetti van Franca Treur, allebei ook verfilmd. Vergelijkbare verhalen zie je regelmatig in de media terugkeren: portretten van mensen die zich manhaftig uit hun kerkelijke verleden hebben losgeworsteld, met als interessantste voorbeelden natuurlijk die in kerkelijke kring zelf worden verteld: de interviews van Tijs van den Brink in Adieu God en weblogs als Goedgelovig, en Dwaze Schare.

Veel van deze verhalen hanteren de vertelstijl van ‘ …
Dit is 11% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief